Ahad, November 29, 2009

Bertemu "Kasih" di Toko Buku Radin

Tengah hari. Lepas pekena asam pedas dekat dengan pejabat pos Batu Pahat dan berhadapan dengan klinik gigi (oh my god ada siapa dalam klinik gigi tu?), aku lepak dekat Toko Buku Radin yang berhampiran dengan pejabat pos itu. Toko Buku Radin juga adalah ejen jualan buku-buku terbitan DBP, jadi aku memang sengaja pergi kedai buku yang tak ramai orang singgah tu tapi banyak buku yang hanya boleh didapati di kedai-kedai buku DBP. Dulu masa kecil-kecil aku selalu singgah Toko Buku Radin tu dengan mak aku tiap kali pergi bandar bayar bil-bil mahupun gunting rambut, beli komik Doraemon sampai penuh satu rak koleksi komik Doraemon. Dah besar panjang ni lain pula ceritanya. Aku mencari-cari buku yang menepati citarasa seni aku. Majalah Dewan Sastera yang tiap keluaran menyiarkan skrip teater/drama. Dan bila aku sudah dapat Dewan Sastera keluaran November 2009 yang menyiarkan skrip teater "Intan Yang Tercanai" (Noordin Hassan), aku teruskan mencari kot-kot ada buku himpunan skrip lama-lama. Dan akhirnya aku berjumpa dengan buku ini:


Ya. Edisi kedua. Tahun 2009. Tanpa fikir panjang atau masa depan kewangan perkahwinan aku, aku terus beli himpunan skrip Hatta Azad Khan ini. Seperti yang tertera ada Mayat, Patung-patung, Jebat, Kerusi dan Stesen. Aku pernah terlibat dalam Jebat dan Kerusi. Dan sudah pasti berbaloi bagi aku memiliki antalogi ini. (Baru teringat aku ada beli himpunan karya Shakespeare dengan harga yang sama - harga dirahsiakan - tapi entah bila aku boleh mampu membacanya. Mungkin satu hari nanti siapa tahu? Sebagaimana siapa tahu suatu hari nanti, iaitu kini, aku menjadi seorang aktivis teater? Hanya Allah Maha Mengetahui.)

Lepas tu aku terus ke BP Mall. Ada reunion budak-budak sekolah lama. Bertukar-tukar cerita dan progres masing-masing selepas hampir 5 tahun yang lalu. Ada yang banyak berubah, sederhana berubah, sedikit berubah dan tidak berubah.

Aku? Kau orang interpret lah sendiri ya. Hehe.

Terima kasih pada semua yang sudi meluangkan masa hadir pada petang itu. Ada rezeki berjumpa lagi di lain masa.



ps: Dah beli 3 DVD game komputer baru. Dah macam samar-samar dah aktiviti seni aku waktu cuti ni... Nak baca banyak buku lagi, skrip lagi, nak refine ABL lagi, nak telitikan lagi plan konsep ABL aku, eh eh terlupa satu perkara penting: NAK BUAT FYP LAGI!!!

2 ulasan:

  1. mcm kenal illustrasi buku ni...ingat tak brochure FACTS (faculty of arts UITM) yang kita tengok kat Matahari Lodge?

    BalasPadam
  2. sop, order ngn aku satu. aku suak antalogi.

    BalasPadam