Ahad, November 15, 2009

Tabung Uji

These people (theatre superactivists), they just don't know how to stop.

Belum habis peperiksaan lagi. Belum habis fikir pasal nak perihal pentas ABL lagi. Masa aku tonton filem Skrip 7707 sambil ulang kaji pelajaran semalam. Ada babak seorang isteri nak melahirkan anak yang didatangi oleh iblis yang menyamar menjadi bidan di kampung itu. Mencetuskan idea untuk cerita dalam salah satu piece aku berjudul TABUNG UJI.

Walaupun aku belum berkahwin lagi tetapi sudah pasti sebagai suami dan isteri mahukan cahaya mata.

TABUNG UJI mengisahkan pasangan suami isteri yang sudah lama berkahwin tetapi masih tidak dikurniakan anak lagi. (Okay, cerita tipikal.) Mereka sudah pastinya berusaha sedaya upaya. Akhirnya, pada suatu hari si isteri hamil. Apa yang suami tahu adalah ianya atas usaha yang mereka lakukan selama ini dan ia kurniaan Tuhan. TETAPI, apa yang suami TAK TAHU? (Hehehehehe.) Cerita tentang apa yang suami TAK TAHU disampaikan dari sudut pandang bayi di dalam kandungan. (Terima kasih HelHal sebab bagi idea sudut pandang ini!)

Apakah benar ia satu kurniaan?

Objek tabung uji juga aku pandang sebagai kehidupan. Tabung itu kehidupan. Uji itu ujian. Maka sudah pasti kehidupan akan diuji. Apa yang diuji itu adalah apa yang ada dalam tabung uji itu. Sejauh mana tahap ujian hidup itu bergantung pada aras 'bendalir' dalam tabung uji itu.

Akhir sekali, macam yang aku pernah idam-idamkan, aku nak TABUNG UJI itu dipecahkan di atas pentas.

Sekian.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan