Rabu, November 18, 2009

L! 360

L!

Lelaki
Lalang
Lelap
Lelah
Lembap
Lambat
Lembut
Leleh
Lalai
Leka
Loser

L! berganda
Lelaki Loser

Nak bagi pesan
Nak bagi ingat
Nanti jadi pesanan
Nanti jadi ingatan

Bila atas pentas. Pelakon sebagai pemain. Pelakon kena guna ruang yang ada 360 darjah sebaik yang mungkin. Pelakon kena guna 100% tubuh badannya sebaik mungkin. Walaupun ruang kau hanya pada satu tempat yang statik. Kalau ruang kau luas lagilah senang kau nak bergerak. Tetapi bagi aku ia lebih sukar. Kau tak boleh suka-suka gerak ke sana ke mari atas pentas. Ambil satu contoh, Babak 0 dalam ABL. Aku letakkan Luz (Tua) asalnya duduk di satu kerusi sedang menikmati kopi sambil membaca sebuah buku. Kemudian dia berinteraksi dan bercerita dengan penonton. Pelakon boleh main dengan buku, dengan postur ketika duduk, boleh bangun berdiri waktu berinteraksi dengan penonton dan banyak lagi. Kalau pelakon tak main dengan baik, baru mula cerita sudah bosan. Dan ya. Ini sewius! Mesti bantu dia! Selamatkan pelakon! Selamatkan pelakon! Selamatkan pelakon!!!!!!

Ada sudah cadangan pada hari Raya Haji kedua nanti.
Reunion budak-budak SMK Sri Gading tingkat 3 RK 1, 3A, 5 Sains 1, 5 Sains 2 seperti berikut. Akhirnya setelah sekian lama, jumpa kawan-kawan lama untuk kemaskini progres masing-masing. Mungkin ada yang dah kahwin tapi tak jemput.

1. adam
2. adila
3. adnan (confirm)
4. ainoraha
5. anur
6. asmuny
7. asri
8. azizul
9. azniza
10. azyan (confirm)
11. botak (confirm)
12. celot
13. dina
14. ezmaliza
15. faisal
16. faizal
17. fara
18. faridah
19. hafez
20. hafizah
21. hairniyatie
22. hamizah
23. harith
24. hasan
25. hazwan
26. hisam
27. inan
28. isa jamil
29. isa mail
30. khusairi
31. lail
32. laila (confirm)
33. latep
34. liza (confirm)
35. mirul (confirm)
36. miza
37. muslim
38. nadia
39. nazirul (confirm)
40. nazrahanim
41. norhana
42. omar
43. rafidah
44. rahimah
45. rahmah
46. sabrina
47. sarah
48. shahrul
49. shida
50. solehen
51. suzana
52. tajol
53. usop (confirm)
54. uzair
55. yazid
56. zaidi kamsuri
57. zaza

(Entri ini sengaja bercampur baur untuk tunjukkan 360 darjahnya)

Masa melayari internet, melayari blog Amir Muhammad, aku terjumpa satu promosi ini. (Sila klik 'ini'. Dalam ini ada itu.)

Memandangkan skrip teater juga ada diterima untuk antalogi tersebut. Maka aku tanpa rasa bersalahnya menghantar skrip satu 10 minit aku iaitu LIF. Sebab LIF ada menyentuh beberapa isu seperti yang dicadangkan.

Kemudian aku tanya Half The Mime, "Apa yang kau fikir tentang 'lif'?'

"Lif tempat buat maksiat."

Aku balas, "Lif kan ada turun ada naik."

"Ini mesti ada unsur kelucuan."

Aku balas lagi, "Dalam lif ada 3 orang lelaki. Melayu, Cina, India."

(Nama wataknya - Ahh Mad, Ahh Chong, Ahh Singh. Jangan fikir bukan-bukan ya.)




Tiba-tiba aku baru nak suka dengan piece LIF aku tu.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan