Isnin, November 02, 2009

Harapan Vs. Anti-Harapan

Aku baru balik dari bengkel teater. Letih yang amat.
Namun ada kerja lagi yang perlu disiapkan.
Tapi sekarang ni otak aku masih lembap untuk bekerja dan berfikir.
Emosi lebih banyak memainkan peranan dalam diri.
Parah juga dibuatnya kalau terlalu membiarkan emosi berperanan.

Hari ini aku gembira. Gila. Gembira lagi. Gila lagi. Super gembira. Super gila.
Dan ya, aku akui. Aku gila. Gila dengan kerja gila aku yang aku lakukan.
Hari ini aku sedih. Gila. Sedih lagi. Gila lagi. Super sedih. Super gila.
Dan ya, aku akui. Gembira dan sedih adalah adik-beradik yang tidak dapat dipisahkan.

Bila aku berkata tentang perasaan.
Aku memaksudkannya sebagai sangat internal. Sangat dalam. Sangat peribadi. Sangat rahsia.
Hanya tuan punya diri yang tahu perasaan sebenar.

Sedih itu cinta.

Dalam sisi sedih cinta. Kita sukar untuk mengiyakan kesedihannya.

Terlalu banyak tali gantung harapan melawan anti-harapan.
Terlalu banyak tanggapan melawan kenyataan.
Terlalu banyak perasaan melawan fakta kehidupan.

Yang pasti?

Hanya Tuhan Yang Maha Mengetahui.

Semakin hari aku jadi manusia beraurakan cinta, kasih dan sayang.
Semakin hari jadi aku mengcengkam nadi bagai memutus tali pusat bayi.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan