Khamis, November 12, 2009

Manusia Haram

Sebelum otak tepu. Tutup buku.
Buka semula esok pagi. Masuk dewan periksa dengan hati terbuka.
Hati gembira. Hati tenang. Dan hati yakin.
Semuanya soal hati.

Sekarang aku suka ibaratkan apa-apa peperiksaan itu sebagai sebuah show.
Lagipun memang dewan tu tempat biasa aku beraksi. Atas pentasnya lah.
Jadi bila ada periksa dalam dewan. Pasti akan nampak pentas di depan.
Maka terbayang-bayanglah pelbagai kenangan bersama rakan sepentas.
Stagemates, orang putih kata.

Show esok aku judulkan Manusia Haram.
Sedap juga bunyinya.
Bila aku ibaratkan exam itu sebagai show sudah pasti aku harapkan aku akan enjoy buat show.
Jadi aku akan enjoy jawab soalan exam.

Prestasi akademik aku setakat ini kekal di atas par.
Tiap semester pun rasa macam ni.
Banyak tidur dan kurang belajar.
Tapi biasalah. Manusia. Selalu terpedaya dengan perasaan sendiri.

Mungkin semester kali ini lebih teruk.
Sebab aku ada guna masa belajar untuk tulis skrip.
Tapi macam aku sebut tadilah. Perasaan sahaja. Manusia. Selalu terpedaya dengan perasaan sendiri.

Semoga aku enjoy dengan show esok.
Dan juga yang lain.

Oh ya. Aku dah baca ABL. Memang kena potong beberapa babak supaya tidak terlalu meleret. Rasa macam nak casting dan script reading terus saja. Tapi...

Mampu ke?

Berbaloi ke?

Mungkin lepas habis periksa nanti aku kena baca balik skrip ABL dan plan untuk pentas.

1 ulasan: