Ahad, November 15, 2009

Mencari d'Albuquerque

Assalamualaikum. Sebagai introduksi.


Art
is the process or product of deliberately arranging elements in a way that appeals to the senses or emotions. It encompasses a diverse range of human activities, creations, and modes of expression.

Art is a stimulation of feelings, expressions, ideas, lust which is used as a tool to provoke, inspire, satisfy and create those feelings, expressions, and ideas in an audience.


***


Esok pagi aku ada show. Show berjudul "Saya Pun Malaysian lah!".
100 butir peluru hidup diperlukan. Mudah-mudahan banyak yang kena bull's eye.
Masa baca teks dalam buku. Terbaca pula sedikit tentang Alfonso d'Albuquerque. Tapi bukan pasal itu yang aku nak ceritakan. Kalau nak tahu boleh saja Google.

Mencari d'Albuquerque aku ertikan sebagai mencari ilham. Bukan nama orang. Bukan. Ilham yang aku ertikan pula adalah maksud di sebalik kehidupan. Di sebalik kehidupan sudah pasti ada maksud yang diberikan dalam sejarah. Sejarah pula sudah pasti memberi makna kebenaran dalam kehidupan. Jadi mencari d'Albuquerque juga aku maksudkan sebagai mencari kebenaran. Kebenaran hati. Dalam mencari erti dan menelusuri bukit-bukau yang aku sudah gambar-gambarkan keindahannya, aku sudah pasti akan sesat. Aku dah tahu aku akan sesat. Jadi aku bawa peta sekali dengan aku. Nasib juga tak tertinggal kat rumah. Nasib juga aku sejenis orang yang membuat persediaan awal pada hampir kebanyakan masa sebelum pergi ke mana-mana. Aku tak tahu lagi aku akan sesat di mana dan berapa lama aku akan sesat. Yang aku pasti, aku akan sesat. Bagaimana aku boleh begitu pasti? Sebab aku sudah laluinya dalam hati, cuma aku belum laluinya secara realiti.

Mencari d'Albuquerque adalah mustahil. Mencari maksud di sebalik sejarah d'Albuquerque itu tidak mustahil. Walaupun ia amat sukar.

Jadi ada sesiapa mahu ikut aku pergi mencari d'Albuquerque? Satu perjalanan yang imaginari tetapi real dalam dunia nyata. Satu perjalanan singkat yang pasti akan sesat. Satu perjalanan mencari ilham, mencari maksud, mencari kebenaran. Kebenaran hati.


***

Merujuk semula kepada introduksi yang aku jadikan sebagai konklusi.
Yang tebal sekali. Yang akhir sekali. Itu juga penting. Tak harus dilupakan.
Bukan setakat emosi, perasaan, idea, nafsu atau seumpamanya.

Tapi. Masih, definisi seni masih boleh ada yang lain daripada ini, yang dipetik dari sumber rujukan popular masakini, Encik Wiki.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan