Rabu, November 11, 2009

Babak 8

Malam ni aku rasa sedikit kosong. Maknanya jiwa ini kosong tanpa perasaan yang dominan.

Semester ini banyak subjek yang memerlukan aku membaca. Boleh dikatakan semua subjek perlu baca baris demi baris. Dua subjek major alam sekitar pula lebih kepada soalan terbuka (open-ended) beserta sedikit pengiraan yang mudah. Kalau masa awal-awal dulu otak sarat dengan rumus-rumus dan nombor-nombor serta simbol-simbol. Tapi sekarang dah tak. Sekarang otak perlu lebih banyak berfikir. Okay, senang kata, kena lebih pandai 'menggoreng'.

Dah lama tak buat matematik. Rindu matematik. Rindu differential equations.

Skrip teater ABL pula sudah masuk Babak 8. Daripada 12 babak. Mungkin ada tambah satu, dua babak lagi. Mudah-mudahan dapat siapkan sebelum exam aku tamat hujung bulan nanti. Lepas exam nanti pergi KL, balik kampung sambut Hari Raya Aidiladha, pergi KL lagi, balik kampung semula duduk rumah main game, jalan-jalan, cari ilham, gemukkan badan, dan pergi bercuti ke Cameron Highland sebelum naik semester baru Januari 2010, semester terakhir aku di kampus. InsyaAllah.

Waktu aku sedang menulis skrip ABL tu, aku terfikir dan terbayang macam mana nak jelmakan beberapa babak di atas pentas dengan cara yang menarik. Setting tempat dan waktu babak-babak tersebut berbeza. Ada di pejabat. Ada kebakaran di pejabat. Ada di sekolah. Ada di bus stop. Ada di gerai makan. Ada di pusat sakit mental. Hmmm. Macam mana nak satukan semuanya menjadi satu set yang mudah untuk diubah-ubah, atau tak perlu diubah-ubah pun?

Nampaknya masih banyak yang perlu difikir bagi mengisi kekosongan jiwa ini.. kekosongan teater ABL ini... Oh ya, dengarnya bajet untuk buat teater bangsawan dah lulus. Untuk slot Semarak Bangsawan bulan Mac 2010 di Panggung Bandaraya KL. Kalau benar, nampaknya akan maju setapak lagilah. TTS tak pernah buat bangsawan sebelum ni. Aku pun pernah tengok bangsawan dua kali saja. Tradisional. Tak pernah tengok bangsawan moden. Apa pun, kita tunggu dan lihat saja nanti.

Secara rasminya, peperiksaan akhir semester di UTP bermula pada hari ini, 11-11-09.
Jadi kepada semua, selamat berjaya diucapkan.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan