Sabtu, November 14, 2009

Objek-objek Berkuasa Subteks

Ada apa dengan kasut,
teddy kucing, jam pasir, rokok, payung dan pisau (belati?) dalam ABL?

Aku tak harap pun orang akan faham apa yang aku fikirkan dengan objek-objek tu
Aku cuma harap orang akan cuba faham apa yang mereka sendiri ingin maksudkan

Mungkin babak yang ada objek-objek tu nampak tak berapa nak betul, gila dan tak masuk akal, tak real atau seumpamanya
Dah aku tulis tu dari hati aku, ikut apa yang aku rasa dan aku tak fikir pun apa subteks yang aku nak masukkan dalam objek-objek tu
Bila fikir-fikir balik lepas baca-baca balik baru aku sedar banyak yang boleh dimaksudkan

Lagi sekali aku tak harap pun orang akan faham tulisan aku
Memang sejak azali pun tak ramai orang faham tulisan aku
Jadi aku tak hairan

Sebab aku dah lama idam nak guna lilin-lilin atas pentas
jadi aku nak letak banyak lilin atas pentas nanti

Lah, ada apa pula dengan lilin-lilin ni?

Macam banyak benda kena buat ni. Ada bajet kementerian pembangunan seni dan budaya TTS ke? Tak ada tak apa, buat pentas kosong saja. Kalau tak ada pentas pun tak apa. Lagi kosong lagi seni tu. Buat kat atas. Kat kerajaan langit.



ps: Sedang mencari kebenaran, adakah benar engineering itu menghubungkan sains dan seni? Ada satu pernyataan sebegini. Dalam subjek yang aku baru lepas duduki periksanya tadi. Lepas ni aku rasa aku kena hafal Federal Constitution pulak. Memang serba-serbi boleh kan?

Tiada ulasan:

Catat Ulasan