Selasa, Oktober 20, 2009

Tour 3: Day 1

Assalamulaikum dan salam sejahtera semua.

Entri kali ini lebih berbentuk diari catatan perjalanan jelajah teater TTS, dari sudut pandangan aku.

Malam sebelum bertolak tu aku tak tidur. Sebab aku khuatir aku tak dapat bangun pukul 5 pagi. Jadi pukul 5 pagi tu aku dah siap serba-serbi.
Namun begitu macam biasalah. Kena tunggu budak-budak lain jugak. Jadi pukul 6 jugak kami semua bertolak.

(Skip bahagian-bahagian asas seperti berhenti solat Subuh, berhenti sarapan dan seumpamanya)


[Sebaik sampai di Plaza Tol.]


Lebih kurang pukul 11 pagi kami semua sampai di Taman Budaya KL. Terus kami keluarkan semua props dan bawa masuk ke dalam. Kami tak dapat bas UTP yang kami minta kerana keutamaan telah diberikan kepada program UTP yang lain. Jadi kami hanya bawa props yang mampu dimasukkan ke dalam kereta sahaja. Nasib juga set teater kami memang tidak banyak.

Lepas tu semua pelakon Asylum kena siap-siap untuk shooting filem pendek Asylum The Movie. Kalau ikut skrip yang Dr Shark tulis, tajuk dia "Giler Teater". Tapi idea asalnya patut kredit pada aku kot.. Kot kot sajalah.. Tak kredit pun tak apa sebab bukan aku pun yang tulis skrip dan jalan ceritanya.

[Check in Matahari Lodge. Gaya masuk lodge pun dah macam artis masing-masing.]


Dah siap-siap make-up dan pakai kostum. Kami berjalan keluar dari Taman Budaya dan sempat shooting beberapa babak sebelum check-in di Matahari Lodge.

Shooting sampailah petang...

Memandangkan team TTS (kecuali TQA) adalah musafir. Maka kami pun menjalankan penggambaran sewaktu solat Jumaat. Petang itu kali pertama aku melakukan kerja yang memalukan diri sendiri. Memakai kostum Y.B dan berjalan-jalan di sekitar KL. Dan ada satu babak aku menjadi Y.B di lorong laluan pejalan kaki Central Market. Maka ramailah rakyat jelata (yang bukan bumiputera) mengerumuni dan melihat kami menjalankan penggambaran. Maka HelHal pun menjalankan tugasnya mengedarkan flyers kepada orang ramai yang menonton penggambaran itu. Tapi bila dah ramai-ramai tak adalah perasaan malu sangat.

[Salah satu sesi penggambaran di CM.]


Lepas selesai penggambaran di CM. Team mime pula turun untuk membuat gimik promosi di hadapan Annexe, CM. Namun tak dapat buat lama sebab (aku rasa pihak CM tak bagi kita buat promosi kat situ). Entahlah. Mungkin nampak mencurigakan kot mime ni...

[Mime SEFA dan Ash buat promosi depan Annexe CM.]


Sebut pasal mencurigakan ni. Masa tengah shooting kat gerai mamak untuk makan tengah hari pun kami tak dibenarkan membuat penggambaran dekat situ (tapi dah buat pun! hahaha).

Malam pula technical run untuk Asylum. Nak setting audio dengan lighting tu yang lama. Akhirnya tak sempat nak buat tech run untuk Asylum. Buat esok paginya. Dalam masa yang sama ada satu team Front of House bersama Mimers pergi Balai Budaya DBP untuk buat promosi atas keizinan produksi UiTM FACT yang ada buat show Lingkaran Kapur pada malam tu.

Apa pun. Aku sangat seronok sebab dapat bertemu dengan rakan-rakan teater yang lain yang ada di KL. Suatu pertemuan yang besar.

[Selepas selesai sesi penggambaran di Taman Budaya, semua bergerak keluar ke lodge.]


Penat rasanya. Dahlah malam tak tidur. Sampailah tengah malam baru dapat tidur. Bajet nak study untuk test Environmental Law tapi tak dapat study banyak mana pun. Otak sudah letih. Badan pun sudah penat. Jadi perlulah bersedia untuk hari esok yang lebih memenatkan.

Nantikan catatan Tour 3: Day 2

3 ulasan:

  1. power la lu bro.. pkai kain pelekat gi cm..

    BalasPadam
  2. sape ade gamba yb pakai kain pelekat singkat gi CM... edarkn2... LOL~

    BalasPadam
  3. sape ade gamba yb pakai kain pelekat singkat gi CM... edarkn2... LOL~

    BalasPadam