Jumaat, Oktober 02, 2009

Perasmian The Shark Attack Theatre Tour 2009 oleh Y.B

Tuan-tuan dan puan-puan semua...

Masa aku taip ni, waktu pagi. Dah masuk hari Jumaat pun. Jadi nak ingatkan pada semua manusia yang mengikuti blog aku ni. Malam ni bermulanya The Shark Attack Theatre Tour 2009. Kalau tak tahu lagi apa benda tu, memang tak patut sebab dah besar-besar terpampang banner promosi pada blog ni.

Malam tadi berlakunya full dress rehearsal untuk Asylum. Itu pun tak 100% full lagi sebab ada props dan kostum yang masih belum ada. Dan ada yang ada pun tak berapa nak kena.

Secara peribadi, latihan pada malam tadi lebih baik berbanding latihan sebelumnya. Cuma masih ada banyak lagi bahagian yang perlu diperbaiki lagi dan lagi.

Aku pula boleh terlupa Q. Mungkin sebab aku terlalu mengingati sangat Q tu. Patutnya aku layan saja. Sebab bukannya tak tahu cerita pun. Dah berkali-kali buat teater ni.

Apa pun sebagai persediaan, ya lah, manusia, mesti pelupa, aku sudah siapkan Q sheet untuk watak aku sendiri. Aku boleh buat sebab aku berdiri belakang rostrum. Jadi boleh letak Q sheet tu atas rostrum lah.

Tapi sepanjang pengalaman aku, mesti ada yang akan terlupa dan terpotong line. Tak sah kalau tak ada. Tapi apa pun aku percaya budak-budak ni semua dah pandai nak cover line. Tapi kalau cover menjadi lagi bagus lah.

Antara beberapa perkara yang significant pada pandangan terhad aku malam tu:

Adegan PBB semakin energetik dengan intonasi dan pacing yang cantik dan kemas.

Watak Pengedar malam tu macam baru dapat hidayah. Tiba-tiba tup-tup malam ini dia perform. Ada pakai apa-apa ke?

Y.B, Baby, Mat Merah, Mat Hijau sangat berpeluh atas pentas. Penghawa dingin tak kuat ke? Atau cahaya lampu panas sangat? (Ohhhhh... hiper dan energetik kot?)

Adegan demo kena cantikkan lagi!

Apa lagi ya? Ah, kan aku dah kata pandangan aku terhad malam tu sebab aku bukan direktor lah!


Ehem...

Saya dengan ini ingin merasmikan bermulanya The Shark Attack Theatre Tour 2009!




Yang Benar,

Y.B

Institut Psikotik Negara
2009



Gambar sneak preview:

Adegan PBB yang disebut tadi.



ps: Set teater Asylum ini adalah minimal. Ya, minimal. Untuk Tour #1 di UTP ini, lantai pentas kosong tiada apa-apa. Ada rostrum yang juga kosong tiada apa-apa. Ada kerusi Atendan sebiji. Kerusi Mat Merah dan Mat Hijau satu setiap orang. Itu saja. Jadi jangan berasa bosan kalau set kami tidak cantik. Sebab ini memang konsep asal Asylum. Tapi cuba dengar skrip ini dimainkan di atas pentas... Cuba lihat skrip ini disebutkan di atas pentaskan.

2 ulasan: