Jumaat, Oktober 02, 2009

Spoiler: 8 Jam Sebelum Tirai Asylum Dibuka

Sejak dari dulu lagi rata-rata rakan aku dan orang-orang sekitar tidak dapat menyebut 'Asylum' dengan sebutan yang betul.

Ada yang sebut Asy -lum. (Asy yang macam sebut nama orang, Asyraf)

Ada yang sebut A -si -lum. (Memang betul-betul orang Melayu betul yang sebut macam ni.)

Sebenarnya 'asylum' ada satu perkataan yang wujud dalam kamus Bahasa Inggeris.

Cara menyebutnya adalah .. err.. apa kata kita masukkan kekata kunci "how to pronounce asylum" dalam enjin carian Google?

Hmm.. kelajuan internet di sini agak perlahan. Mungkin boleh cuba lain kali.

Oh, dah boleh pulak. Main-main pulak.


ChaCha has the answer to this question: How do you pronounce asylum
Answer: Asylum is pronounced 'uh-sahy-luhm.'


ChaCha pun ChaCha lah.


Kalau nak tahu macam mana perkataan 'asylum' disebut dengan betul, silalah sudikan diri hadir menonton persembahan teater Asylum pada malam ini dan esok di Multipurpose Hall, UTP. Pukul 9 malam. Tiket hanya RM 5.oo. Harga tiket kami memang tidak naik-naik. Malah kadang-kadang kena turunkan harga.

Dan ya, kali ini pihak kami pertama kali dapat audiens berjumlah 100 lebih orang dari salah sebuah universiti di Pulau Pinang. Dan pertama kali kami dapat tahu yang show yang kami akan pentaskan akan ditonton oleh audiens yang ramai. Itu sajalah spoiler untuk kali ini. Sekurang-kurangnya kami tahu yang kami tak patut sia-siakan penonton yang datang dari jauh tu...

Apa pula maksud 'asylum'?

Asylum itu pusat 'penyelenggaraan' (haha) pesakit mental. Orang gila lah senang kata.

Jadi pada hemah aku, perkara pertama sekali yang perlu pada pelakon adalah menjadi gila. Che Mad ada memberi komen malam semalam yang kebiasaannya penonton memberi komen yang mana pelakon tidak cukup gila. Tidak nampak gila. Tidak nampak benar (real).

Jadi secara teknikalnya, untuk mewujudkan dan menampakkan watak gila lantas menjadi orang yang gila secara benar, pelakon harus memasukkan dan memberi makna gila dalam patah-patah perkataan yang ada dalam skrip.

Contohnya.

"Assalamualaikum tuan-tuan dan puan-puan.. apa khabar semua? Tak jawab?! Tak jawab tak apa.. tapi ingat, dosa tau!"

Dialog ini pada awalnya macam orang biasa cakap. Tapi ayat yang kedua menunjukkan yang orang itu gila, itu pun kalau cara menyebutnya dibuat dengan gila. Kalau dibuat macam gaya seorang ustaz yang serius, dah tak gila dah bunyinya.

Jadi pemain (pelakon) kena pandai main dengan dialognya.

Pada hemah penulis skrip ini sendiri, watak gila akan jadi selepas pelakon melebih-lebihkan stress word atau action bagi watak tersebut. Dan macam biasalah, kena masuk, kena jadi watak gila tu, kena rasa seronok main dengan watak gila tersebut. Hal ini tidak begitu teknikal. Ya, ada juga teknik yang perlu digunapakai, tak boleh lah main sebarangan. Tetapi perkara ini lebih kepada merasai watak itu sendiri. Pelakon kena rasa, kena rasa, dan kena rasa.

Malah untuk berlakon watak yang tak ada perasaan pun, kena rasa yang dia tak ada perasaan. (Haha, ada orang dah mula mati sel otak tu... lebih baik aku berhenti.)

Ingat:

Kena rasa, kena seronok.
Kena energetik, kena hiper.
Kena GILA!


GILA. GILA. GILA. GILA. GILA. GILA. GILA. GILA. GILA. GILA. GILA. GILA. GILA. GILA. GILA. GILA. GILA. GILA. GILA. GILA. GILA. GILA. GILA. GILA. GILA. GILA. GILA. GILA. GILA. GILA. GILA. GILA. GILA. GILA. GILA. GILA. GILA. GILA. GILA. GILA. GILA. GILA. GILA. GILA. GILA. GILA. GILA. GILA. GILA. GILA. GILA. GILA. GILA. GILA. GILA. GILA. GILA. GILA. GILA. GILA. GILA. GILA. GILA. GILA. GILA. GILA. GILA. GILA. GILA. GILA. GILA. GILA. GILA. GILA. GILA. GILA. GILA. GILA. GILA. GILA. GILA. GILA. GILA. GILA. GILA. GILA. GILA. GILA. GILA. GILA. GILA. GILA. GILA. GILA. GILA. GILA. GILA. GILA. GILA. GILA. GILA. GILA. GILA. GILA. GILA. GILA. GILA. GILA. GILA. GILA.


ps: Malam ini pintu akan dibuka hanya selepas pukul 8.30 malam. Pukul 9 malam kami akan terus mula tanpa perlu tunggu pelakon.. eh, tanpa tunggu penonton masuk lagi.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan