Rabu, Disember 30, 2009

Di Sebalik Nama Tiga Es

Kebanyakan masa aku tak berkongsi tentang kisah hidup aku di luar, di dunia sebenar, sebaliknya lebih banyak di sini, di ruang maya ini, dunia siber ini, di singgahsana sini. Sebab itulah aku namakan singgahsana sini. Aku anggap ruang blog ini sebagai singgahsana aku. Macam raja. Boleh cakap apa saja, boleh buat apa saja di singgahsana ini. Itulah idea asalnya aku menamakan Singgah Sana Sini. Maka jadilah 3S. Maka selepas itu jadilah Tiga Es, dengan idea untuk menterjemahkan diri aku daripada seorang yang sangat skematik dan matematik kepada orang yang lebih menghargai bahasa, sastera dan seni. Maka jadilah Tiga Es, nama yang kekal hingga kini.

(Baru sekarang ke kau sedar kenapa aku tulis sebutan huruf S sebagai Es?)

Hm, aku percaya. Blogger yang lain pasti ada sebab dan maksud dia sendiri dalam menamakan blog masing-masing.

Sebut tentang singgahsana, aku teringat pasal bangsawan.

TTS akan pentaskan bangsawan, dan, dengan 'gaya' bangsawannya tersendiri.
Aku pula sudah diberi amaran supaya tidak terlalu taksub dengan seni bina istana dahulu kala. Sebab bangsawan yang nak dipentaskan nanti hendak jadi abstrak, katanya.
Aku tak ada masalah dengan bangsawan gaya TTS, atau bangsawan abstrak. Sebab aku memang tak ada masalah dengan abstrak.
Dan aku pun tak kisah apa orang lain, penggiat bangsawan sebenar misalnya, akan kata atau kritik. Kalau dapat kritik lagi bagus. Sebab TTS jarang dapat kritik yang menghentam. Kadang kala kena dapat kritik yang buruk juga.

Apa yang aku kisah hanya satu:

Elemen yang penting dalam tradisi bangsawan harus ada.

Kalau tidak aku tak akan akui bahawa ia adalah teater bangsawan. Lebih baik aku akui bahawa ia hanya sebuah lagi teater kontemporari.

Dan kalau percubaan pertama ini nanti menjadi, aku akan akuinya sebagai teater bangsawan kontemporari atau bangsawan moden.

Apa pun, aku tak sabar hendak memulakan perjalanan bangsawan TTS akan datang. Ya, semester terakhir aku di UTP, ada FYP dan FYDP yang perlu disiapkan, dan aku harap semuanya berjalan lancar.

Selamat tahun baru Masihi kepada semua manusia yang menyambutnya.

Aku akan akhiri entri terakhir tahun 2009 ini dengan sebuah puisi.


"Pepijat 9 Tahun Selepas Y2K"

Pepijat.
Bug.
Kumbang.
Kambing.
Hitam.
Putih.
Pijat.
Kelawar.
Hitam.
Terbang.
Dalam rumah.
Serang tuan.
Makan tuan.
Serang hendap.
Hendap tuan.
Intai tuan.
Yang sedang mandi.
Mandi telanjang.

Pepijat.
Atas bendul.
Atas almari.
Dalam teddy bear.
Webcam.
Disorok.
Elok-elok.
Ada plan.
Surveillance.
CCTV.
Mengesan.
Menjejak.

Kena kantoi!

Ops.
Silap.
Ada bom!
Pepijat bom.
Bom masa.

KEBABOM!

(Bunyi angin)

(Senyap)

(Montaj rancangan TERJAH!)

(Gelak tawa orang)

Tiada ulasan:

Catat Ulasan