Selasa, Disember 08, 2009

Aku Memang Loser (Tapi) Aku Bukan Loser

Karya "Aku Bukan Loser!" sememangnya pantulan, biasan, belauan kisah hidup aku.
Aku sifatkan karya ini boleh terbelah kepada dua.
Satu bahagian adalah real. Satu bahagian lagi adalah sebaliknya - yang abstrak.
Dan yang real itu mengandungi kisah benar hidup aku waktu dahulu.
Ini adalah kali pertama aku memaparkan kisah benar hidup aku sendiri.
Sebelum ini aku hanya berkarya dengan imaginasi dan observasi.

Bahagian yang abstrak adalah bahagian yang tidak logik akal.
Seorang orang gila boleh memasuki tubuh Luz lalu Luz bangun menjadi orang gila. Bila Luz jadi orang gila, Luz berdakwah dengan orang yang waras. Dan selepas dia bertemu dengan Winn di pusat sakit mental, Luz kembali menjadi waras semula selepas memegang kasutnya (ibarat kunci alam lain) dan kembali menjadi seorang yang lebih bermotivasi tinggi.
Awal-awal aku katakan, bahagian tersebut memang tidak logik.

Bahagian yang real dan tak logik ini menjadi satu perkara yang harus aku fikirkan akan perlaksanaannya nanti.
Sama ada aku harus teruskan dengan stail asal.
Ataupun mengubah bahagian real tersebut menjadi tidak logik juga.
Apa pun yang jelasnya, konsep ABL adalah sebegitu - real dan tidak logik.

Sememangnya menghasilkan sesuatu karya bukannya mudah.
Karya teater itu dikatakan berhasil hanya selepas karya itu berjaya dipentaskan.
Itu pun kenyataan itu masih belum tepat.
Karya teater itu dikatakan paling berhasil apabila ada penonton dari masyarakat yang terkesan dan seterusnya merubah sedikit sebanyak pemikiran dan hidup mereka.
Mungkin itu karya yang agung.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan