Selasa, Disember 29, 2009

Sepetik Jari Manis (Mengiyakan Teori Eksistensialism)


Sejujurnya kali pertama aku tahu tentang teori eksistensialism adalah selepas menonton filem Papadom.

Lantas aku terus Google 'existentialism'.

Sumber AllAboutPhilosophy [http://www.allaboutphilosophy.org/existentialism.htm] menyatakan,

"Existentialism in the broader sense is a 20th century philosophy that is centered upon the analysis of existence and of the way humans find themselves existing in the world. The notion is that humans exist first and then each individual spends a lifetime changing their essence or nature.

In simpler terms, existentialism is a philosophy concerned with finding self and the meaning of life through free will, choice, and personal responsibility. The belief is that people are searching to find out who and what they are throughout life as they make choices based on their experiences, beliefs, and outlook. And personal choices become unique without the necessity of an objective form of truth. An existentialist believes that a person should be forced to choose and be responsible without the help of laws, ethnic rules, or traditions."


Bunyi petikan jari (yang aku hasilkan) biasanya terhasil dari jari telunjuk dan ibu jari.
Ada juga orang yang tak pandai petik jari.
Boleh, petik tu petik, tapi tak ada bunyi.

Manusia yang sempurna ada 5 jari pada setiap belah tangan dan kaki.
Fokus pada jari-jari tangan.

Jari Ibu. (Disebut ibu jari)
Jari Telunjuk.
Jari Hantu.
Jari Manis.
Jari Kelingking.

Setiap jari mesti ada peranannya.

Ibu Jari
Identifikasi diri yang unik

Jari Telunjuk
Penunjuk pada objek atau suatu direksi

Jari Hantu
Penambah rasa sumpahan seranah atau penambah rasa katalis keceriaan

Jari Manis
Penyeri cincin-cincin

Jari Kelingking
Pengikat janji manis atau trademark penembak sel kanser


Dan seperti memetik jari, lebih daripada satu jari diperlukan, iaitu ibu jari dan jari hantu.
Jadi dengan kesedaran akan eksistensial jari-jari, dan kebolehan jari-jari bekerja antara satu sama lain bagi menghasilkan sesuatu, tidak hairanlah bahasa jari boleh menjadi pengantara komunikasi bagi yang pekak atau bisu.

Eksistensial.
Jadi eksistensial sial itu bila...


Sial 1. tidak beruntung (selalu gagal dlm mendapat sesuatu dll), tidak bernasib baik (se lalu ditimpa kemalangan, selalu susah, dll), celaka, malang: kami juga mengisahkan tuah ~ masa hadapan anak-anak kami; ~ benar nasib mereka; ~ dangkalan sial benar; 2. (yg) mendatangkan kecelakaan (kemalang an dll), (yg) tidak mendatangkan keuntung an (kebahagiaan dll): menurut kepercayaan Inggeris, nombor 13 ialah suatu angka yg ~; besok mari ikut aku, kita tinggalkan tempat ~ ini; 3. jahanam, si celaka (kata maki an): jangan sebut-sebut lagi nama perem puan ~ itu! ~ bercampur malang prb kehidupan orang yg sangat sengsara (segala yg dihajati tidak diperoleh); bagai menjenguk jerat ~ prb pergi ke sesuatu tempat tetapi utk sebentar sahaja, orang yg gemar berjalan-jalan; menyialkan mendatangkan sial: tidak cukup engkau dgn sial dirikau, kausialkan orang lain pula; sialan 1. orang yg (mendatangkan) sial; 2. Id jahanam, celaka (kata makian): ~ lu! kesialan perihal sial, kecelakaan: tetapi Bidin berasa takut kalau-kalau ~ wang loteri itu akan membuatkan kapal yg ditum panginya jadi kacau.
(Kamus Dewan Edisi Empat)




ps 1:

B.J. memang menampakkan isu aku dengan orang baik dan orang tak baik.

Orang baik dan orang tak baik ada peranan masing-masing dalam dunia ini.

Wallahualam. Hanya Allah Maha Mengetahui.

Aku tak percaya dengan orang baik yang tiba-tiba jadi baik. Maaf kalau ada yang rasa aku berbahasa kasar.

Aku percaya orang tak baik boleh jadi baik, vice versa.

Kau tak percaya dengan apa yang aku percaya?

Peduli apa aku? Kenapa aku perlu tak percaya apa yang aku percaya sebaliknya percaya kepada kau yang tak percaya pada apa yang aku percaya?

Ya, aku dan isu, aku dan isu, aku dan isu

dan semua orang pun begitu, ada isunya tersendiri.

Seteruk dan hina aku di dunia ni pun aku kenal diri aku sendiri.

Kau kenal diri kau?

Nak aku pinjamkan cermin diri aku?

Percuma saja. Ya, percuma.

Kenapa? Tak percaya? Sebab zaman sekarang ni mana ada benda percuma?

Benda yang percuma sekarang ni semuanya ada bayaran tersembunyi.

Tapi memang betul ada satu benda saja yang percuma zaman sekarang ni.

Teka lah apa dia?

(Aku senyum)




ps 2:

Aku pernah jadi baik.

Aku pernah jadi jahat.

Aku pernah jadi baik kembali.

Aku pernah jadi jahat kembali.

Aku baik, orang jahat.

Aku jahat, orang baik.

Aku baik, orang baik.

Aku jahat, orang jahat.

Baik, Jahat.

Jahat, Baik.

- Teringat karya Wan Azli Wan Jusoh berjudul Aghi Ni Jadi Jjaha' (Hari Ini Jadi Penjahat), bacalah di laman e-sasterawannya, pautannya ada di blog ni -

Dan aku harap aku mati sebagai orang baik.

Aku tahu, semua orang mengharapkan sebegitu.

(Aku senyum)




ps 3:

Semua orang pernah melakukan kesilapan.

Adil, bukan?

(Aku senyum)


Tiada ulasan:

Catat Ulasan