Khamis, Disember 24, 2009

Kejamnya Pelayan Chicken Chop Itu

Manusia memang tak pernah puas dengan nikmat dunia.
Pelbagai.
Tiada apa yang aku hendak katakan kali ini.
Pada malam Hari Natal ini.
Sebagai salah seorang rakyat Malaysia.
Yang hidup di bumi Malaysia.
Aku ucapkan Selamat Hari Natal kepada semua yang beragama Kristian.


"Aku teruja. Teruja dengan bayangan dalam kenangan. Dalam bayangan susun atur setiap segi bisa mempermain minda, fikiran dan jiwa. Titis air mata itu hanyalah luahan bayangan dalam kenangan yang tercurah keluar. Anggaplah ia sebagai tanda persahabatan. Hujan emas dan hujan batu aku ungkapkan sebagai kenangan yang sudah pun silam tatkala aku masih menyairkan dalam pengkhayalan harian. Hujan emas dan hujan batu. Aku ingin menyanyi menghirup bayu pagi yang dingin membeku."


Dan aku juga manusia seperti manusia yang lain.
Tidak pernah puas dengan nikmat dunia.
Antaranya nikmat berkarya.
Penat menulis B.J. tidak dapat aku rasakan.
Sebab B.J. adalah karya 'instant'.
Main bedal tulis saja.
Tak ada fikir apa-apa sangat.
Jadi mungkin kurang bermutu atau berkualiti.
Dan kurang kuat dari segi isinya.

Oleh sebab penat menulis B.J. tidak aku rasai, aku sudah bercadang hendak menulis satu lagi masterpiece.
Jalan cerita sudah ada sebab aku nak tulis berdasarkan kisah benar.
Kisah benar tersebut pada pandangan aku menarik kalau dipentaskan.
Ada isu perselisihan fahaman agama.
Aku rasa macam berat isu tu nak diwujudkan dalam bentuk teater.
Tapi tak semestinya.
Kadang-kadang teater ada saja yang banyak isu berat tapi gayanya ringan.

Jadi dalam masa terdekat ini, macam biasa, ikut stail aku, akan buat sinopsis, konsep dan babak-babak.

"Kejamnya Pelayan Chicken Chop Itu"


Sengaja kali ni aku letak judul sedikit panjang. Kalau boleh aku nak panjangkan lagi tajuk tu. Ya, aku rasa aku harus panjangkan lagi tajuknya.

Oleh sebab aku baru sedar yang aku ada genap sebulan lagi cuti, jadi apa salahnya aku siapkan piece terbaru aku ini.

Dah naik sem nanti dah tak ada masa nak berkarya (harap-harap aku TAK berkarya, biarlah aku berkarya dengan HYDRATE pulak) dan sibuk dengan projek bangsawan pula.

Ada hati nak buat ABL konon. Macam lah sempat dan cukup orang.
Aku syak-wa-sangka tak cukup orang nanti.
Sebab memang sebelum ni asyik tak cukup orang.
Salah satu petanda akhir zaman ke?

Dr Shark ada SMS,
"Dalam bangsawan Sinbad ada naga (+kapal sebenarnya), Megat Terawis ada kapal, Jebat?"

Nak saja aku jawab,
"Kapal."

Bergantung kepada cerita dan skrip.
Kalau skrip berdasarkan skrip 'jebat' (Hatta Azad Khan) - Dr Hatta judulkan skrip dia tu sebagai 'jebat', huruf 'j' kecil, supaya perkataan jebat boleh ada prefiks dan suffiks seperti 'menjebatkan', katanya - maka props penggegar pentas boleh jadi....

kapal.

(Tentu menarik kalau dapat buat kesan khas keris terbang...)

(Mesti cantik kalau dapat buat backdrop istana Sultan Melaka dengan teliti dan halus...)

(Begitu juga dengan singgahsana Sultan Melaka, jika teliti dan halus serta merelit-relit, mesti cantik...)

(Tidak dilupa juga backdrop untuk suasana kampung...)

(Dan apakah sudah sampai masanya TTS buat set rumah? Mesti ada orang tak setuju. :P)

(Misal kata adegan Jebat Digulai Dengan Janji Manis seperti dalam karya asal jebat tu, dan rombongan menghantar Hang Jebat ke istana tu, haruslah ditonjolkan dengan lebih teliti lagi, serba-serbi, lebih-lebih lagi props dan kostumnya.)

(Ya lah, alat kebesaran diRaja ni macam-macam...)


Lantas aku terus Google Image "singgahsana sultan melaka".
Walaupun di paparan muka pertama tidak banyak yang relevan malah header blog aku pun termasuk sekali.


(Atau, nak kosongkan pentas terus? Guna backdrop saja? Set yang detail hanya singgahsana saja?)


Apa-apa pun, asasnya, nak buat bangsawan ikut stail bangsawan sebenar atau tidak?




Keratan dari entri Tiga Es Versi Satu; tentang BATU.


Sabtu Salju.

Salju itu membeku. Membeku jiwa raga.
Raga yang terkandung batu-batu dan juga pasir-pasir.
Raga berliang. Pasir-pasir itu halus pun mampu keluar dari raga dengan sendirinya.
Alhamdulillah dipermudahkan kita olehNya.
Dua beban jadi satu sudah.
Batu-batu sahaja yang tinggal.
Itulah perkara yang kita perlu usahakan sebagai makhluk.
Kita angkat sahajalah batu-batu itu keluar dari raga.
Tetapi batu-batu itu pula bermacam-macam jenis…
Tapi ada juga batu-batu yang cantik.
Boleh disimpan. Berat pun tak seberapa.
Eloklah kita simpan ya.
Sabtu Salju.
Salju di kala sendu.
Senduku tidak menentu.
Dek emosi syaitan laknatullah.
Itulah musuh manusia.
Jauhkanlah.
Dengan pertolonganNya.
Juga dengan daya kita sendiri.

1 ulasan:

  1. oh aku tau kenapa kau ke melaka...
    mnggu depan aku ke melaka..
    misi yg sama macam ko..
    nampaknye kita sama.. haha

    BalasPadam