Jumaat, Disember 11, 2009

"B.J." - Sebuah Teater Bosan Akan Datang

Karya "B.J." aku cuba untuk menyatakan beberapa perkara:

Mana betul, mana salah?
Siapa baik, siapa jahat?
Kecil atau besar?

Karya ini ada banyak dialog.
Dua atau lebih watak sering berdialog mempersoalkan.
(Amaran awal, teater ini mungkin membosankan dan sasaran penonton utama mungkin bukan pelajar universiti kejuruteraan.)

Kita kalau boleh, kena selalu merendah diri.
Pertama sekali pada Tuhan.
Kedua sekali pada diri sendiri.
Ketiga sekali pada orang lain.

Tetapi bukan senang.
Memang bukan mudah.
Hidup ini tidak boleh diambil dan dianggap mudah sentiasa.
Kerana pada mata hamba ini, hidup ini kompleks.

Aku persoalkan,
mana satu pihak yang betul dan yang salah?
Dalam politik misalnya.
Adakah kerajaan itu betul, dan pembangkang itu salah?
Atau sebaliknya?
Apa asas kau mengatakan yang pihak itu betul, dan satu lagi itu salah?
Apa asasnya?

Ada yang jadikan pendirian sebagai asas.
Ada yang jadikan pegangan agama sebagai asas.
Ada yang jadikan pengetahuan sebagai asas.
Ada yang jadikan pencapaian sebagai asas.
Ada yang jadikan perasaan sebagai asas, yang mana, adalah amat aku persoalkan di dalam karya "B.J." ini.

Persoalan orang itu baik atau jahat juga satu persoalan yang cukup subjektif.
Soalannya mudah, tetapi subjektif.
Begitu juga dengan pilihan yang kecil atau yang besar?
Kita nak pilih sesuatu yang kecil atau yang besar?
Dua-dua ada pro's dan con'snya.
Kalau kau pilih perkara/isu yang kecil, kau guna cara yang kecil dan sederhana juga.
Kalau kau pilih perkara/isu yang besar, kau guna cara yang lebih besar dan signifikan.
Misal kata dalam kelas tingkatan 5.
Nak pilih siapa layak jadi ketua kelas?
Perkara ini kecil saja. Skop dia pun kecil.
Tetapi perkara kecil sebegini pun boleh bikin gaduh.
Misal kata dalam berteater.
Nak pilih berteater untuk menang pertandingan dengan cuba membawa karya hak asasi kemanusiaan (kononnya) seperti kisah hidup pelacur (walaupun dia dah insaf)?
Atau nak sampaikan suara mangsa kekejaman di Palestin?
(Ya, karya ini juga satu tribut untuk menyokong usaha SEFA memperjuangkan niatnya membawa BCP dalam jelajah atau festival teater.)

Jadi pendek kata.
Dalam karya "B.J." aku, aku mengutarakan satu kenyataan.
Kau boleh pilih yang kecil atau yang besar (boleh pilih nak bertelagah dalam satu parti politik atau berbincang tentang masa depan alam sekitar).
Asalkan jangan besar-besarkan perkara kecil.
Dan memperkecilkan perkara besar.
Kalau tidak, menentang hukum alam jadinya nanti.
Well, itu hanya satu pernyataan yang aku akan letakkan dalam karya tersebut.

Dalam usia yang aku kira masih muda ini.
Aku mahu memberi seberapa banyak sumbangan tenaga dan idea yang termampu oleh aku dalam dunia seni.
Seni itu haruslah dihayati, bukan sekadar dipelajari.



ps: Huruf N dalam akronim A.K.I.N merujuk kepada NILAI. Aku lebih pentingkan nilai sesuatu itu. Sekarang kau tanya diri kau sendiri, apa nilai kau dalam seni?

Tiada ulasan:

Catat Ulasan