Sabtu, Disember 12, 2009

(Konon-konon) Pra-produksi ABL

Dalam aku sedang berkarya BJ aku, aku masih tidak melupakan ABL.
Kadang-kadang ilham datang tanpa diundang.

BJ aku baru 4 muka surat. Jalan cerita penuh sudah ada.
Bercadang untuk buat 5 babak sahaja.
Satu babak dalam 4 muka surat.
4 muka surat dalam 5 minit.
5 darab 4 sama dengan 20 minit.
Hanya kiraan anggaran.
Hasilnya nanti boleh jadi 30 - 45 minit juga hendaknya.
BJ adalah karya yang berakhir dengan tragedi.
Tiada happy ending.
ABL happy ending.
Tapi mungkin ada sedikit twist pada saat-saat akhir cerita.
(Tak ditulis dalam skrip, ditulis dalam kepala otak.)

Sebenarnya aku nak siarkan satu komentar daripada satu-satunya pembaca skrip ABL setakat ini.
Aku ada sebab aku sendiri kenapa aku tak bagi rakan sepentas baca terlebih dahulu.
Sebaliknya aku bagi pada seorang kawan aku ni yang lebih memahami kewujudan aku dalam dunia ini sebagai seorang yang split personality.
Dan dia juga dapat paham apa yang aku tulis dalam blog Tiga Es aku sejak dulu lagi.
(Blog Tiga Es versi lama lagi pening kepala! Kiasan merata-rata!)
Jadi siaran komentar ini boleh kira macam pra-produksi lah.
Silakan dan sudikanlah baca. Aku malas nak edit jadi aku buat kopi dan pastri saja.


From a reader viewside as im not 'professional komentar' (kalo dipentaskan myb aku ada pndangan lain plak..hahaha):

1) ABL overall (refer kpd excitement aku dlm mbaca skrip nih)

Kalo skrip ni terbahagi kpd 2; luzer normal n luzer gila.. aku lebey suka part mse luzer gila tuh dr skripnye.. aku rase busan skit awal2 cerita nih.. not all, start babak 3, aku dh rase excited utk trus mbaca..
But not bad at all for introduction.. save the best for the last!! Aku suka pada intricacy, at least ade satu surprise kat akhir cerita, ko timbulkan persoalan sape itu Winn for intro & u save the answer till da end..
Part 1 aku suka introduction pd Winn..
Part 2 aku suka pada olahan skrip ko utk smpaikan the important msg..
Nice ending!!

2) Timeline

Aku suka dgn kronologi yang ko susun.. guna flashback.. ade skit introduction by luzer tua utk babak2 seterusnya.. x byk sgt intro tuh.. so x ilangkan element of surprise kpd penonton... at least for a 'light-minded reader' ko juz bg penonton sedikit guideline utk faham msg yg selanjutnye.. nice one!!
At least aku xde la rase mcm tgk muvi susuk or ocean 13... kebanyakan misteri terbongkar mse ending.. mse ending je aku fhm seme perkara.. haha..

3) Storyline

Part 1:
Ahmad Luzman bin Lazim, dikenali sebagai Luzer adalah seorang loser. Sejak dari kecil hidupnya selalu ditimpa nasib malang.

ditimpa nasib malang: Mase aku mula2 bc sipnosis nih.. aku igt ko nk ceritakan nsib malang luzer dr segi perkara luar kawalan... cth: kematian, jodoh.. tapi bile aku baca skrip nih, aku rase luzer bukanlah 'bernasib malang' tp seseorg yg 'memilih utk jadik malang'.
'bernasib malang' disini mungkin lambat bertemu jodoh, pejabat bos terbakar (kehilangan pekerjaan), tergelincir mase berjalan, diganggu samseng...'memilih utk jadik malang' disini mungkin dimarahi Bos kerana lewat, xde kwn kerana tidak pndai bergaul, selalu tukar kerja kerana tidak bersungguh...
tapi when go tru along da script, aku fhm jgk ur objektif.. kalo letakkan semua perkara luar kwln aje, xjadik plak 'Luzer adalah seorang loser coz he chooses to be a loser'.. He has the options.. Tuhan xkan merubah nasib sesuatu kaum melainkan.....

Part 2:
well, aku expect part 2 ko akan ceritakan how he will improve himself specifically.. i mean in his career life or what so ever.. naseb bek ko jadikan luzer gile as some part of ending.. sbb nnt aku yg gile busan.. tipikal punye ending.. haha..
aku suka pada msg 5 perkara n olahan cerita yg kreatif utk smpaikan msg.. dan msg yg ko smpaikan ada byk lg terselit in the storyline either in part 1 or part 2... ade tersirat n ade tersurat.. x perlu la aku sebut satu persatu msg tu..
part 1 n part 2 xde relationship secara direct... maksud aku part 2 doesnt involve luzer's lifestory.. indirectly, ko ceritakan how to be a winner secara general in a life.. i like this element so as it has been called 'teater'..

juz aku harap penonton notice the relationship between those two parts and will get all the msg.. lain individu lain pula tafsirannya.. tafsiran aku myb len antara bc skrip dgn bile dipentaskan.. cth: aku x suka skrip tp myb aku suka bile ianya dipentaskan.. or vice versa.. satu lg cth: suka tonton anime naruto tp x semestinye gemar bc manga naruto kan?? hahaha.. joking :P



Amacam?
Ada bran nak buat teater yang SUSAH ni?
Teknikal dia SUSAH. Bukan macam Barabah atau Asylum.
Kalau berjaya buat memang aku tabik spring toing toing.
Kalau tak berjaya buat mungkin boleh cuba tingkatkan prestasi dan kualiti.

Dr Shark, jadi Produser?
Syakir Saniy, jadi Stage Manager aku?
Khairil Nizam, jadi Assistant Director aku? (Ke kau nak jadi Luzer?)
SEFA, jadi Music Director aku? (Eh, lupa kau praktikal.)
Timmy Ong/Ermie Fadhullah, jadi Music Director aku?
Nuzul, jadi Lighting Manager aku?
Esah, jadi Audio Manager aku? (Ke kau nak cuba berlakon? Sebab ada orang suruh aku ambil kau jadi pelakon.)
Che Mad, jadi Costume & Make-up I?
Syaida Hazira, jadi Set Manager aku?

Eh, sekejap. Tak tak tak. Aku perlu 'ajar' budak-budak baru. Asyik orang sama saja buat benda sama. Bukankah TTS platform untuk 'orang baru' kenal seni? Bukannya platform nak melampiaskan 'nafsu seni' atau 'impian seni tak tercapai'?

Eh sekejap, siapa nak jadi Art Director?

Akin M: Haa! Usop, jadi Art Director aku?

Usop: Oh. Okay.



ps: Mungkin ABL yang ada terbelah dua itu refleksi diri aku yang ada split personality?

Tiada ulasan:

Catat Ulasan