Sabtu, Disember 12, 2009

M.M.S / Bajet Tak Lulus / Tasmat

Mari Menulis Skrip

Tulis ikut apa kau fikir dan rasa.
Tulis saja!

Aku memang minat membaca skrip.
Aku lebih pantas membaca skrip berbanding membaca novel.
Walaupun jumlah perkataannya sama.
Dan kalau aku tengah high, aku minat menulis skrip.
Apa saja aku akan tulis.
Ya, apa saja yang terlintas pada minda dan hati.

Aku mahu tulis untuk ini [klik link]

Ya. Drama radio.
Sedikit berbeza berbanding skrip drama pentas.
Tapi ia masih skrip!

Ada empat kategori:
- Panggung Drama (30 minit)
- Drama Khas (30 minit)
- Drama Bersiri (12 episod)
- Sketsa (5 minit)

Skrip Panggung Drama dan Drama Khas perlulah sebanyak 23 muka surat melibatkan 4 hingga 5 orang pelakon. Tema Panggung Drama adalah bebas manakala bagi Drama Khas pula temanya berkaitan dengan perayaan (Maulidur Rasul, Hari Pekerja, Hari Keputeraan SPB YDP Agong, Hari Kebangsaan, Hari Raya Aidilfitri, Hari Raya Aidiladha, Hari Malaysia & Maal Hijrah).
(Jumlah 23 + 23 = 46 muka surat)

Skrip Drama Bersiri perlulah lengkap sebanyak 12 episod dengan 7 muka surat bagi setiap episod dan melibatkan 4 hingga 5 orang pelakon. Tema adalah berkaitan golongan remaja.
(Jumlah 84 muka surat)

Skrip sketsa perlu disediakan dalam 3 muka surat yang melibatkan 2 orang pelakon. Setiap penyertaan mestilah menghantar sekurang-kurangnya 12 skrip sketsa. Tema sketsa adalah berkaitan isu-isu semasa seperti wabak denggi, mat rempit, kes ragut, keselamatan jalanraya, cara hidup sihat dan sebagainya.
(Jumlah 36 muka surat)

Jumlah besar kalau tamak nak buat semua: 46 + 84 + 36 = 166 muka surat

Tarikh tutup penyertaan 28 Feb 2010.

Tiba-tiba aku teringat nak teruskan skrip drama aku berjudul "Bidadari".
Drama berdasarkan kisah benar.
Sesuai untuk kategori Panggung Drama atau Drama Bersiri.
Untuk Drama Khas mungkin aku kurang berminat untuk buat skrip bertemakan sempena perayaan.
Untuk Sketsa pula mungkin sedikit mudah tetapi perlu hasilkan banyak isu.
Banyak isu banyak cerita lah.
Banyak cerita banyak pening lah.
Memandangkan penyertaan terbuka untuk pelajar IPT, jadi aku harus gunakan peluang dan masa yang hanya tinggal satu semester bergelar pelajar IPT ini untuk turut serta.

Tulis saja lah!
Tapi kalau target nak menang, kenalah tulis skrip yang boleh memenangi hati pembaca!
Tapi peduli apa aku menang ke tidak?
Aku pedulikan karya.

Aku tak nak menempah nama dengan tangan yang kosong.
Aku nak menempah nama "Akin Muhammad" dengan genggaman tangan yang berisi.
Mungkin sebagai orang baru dalam dunia seni, genggaman aku masih berliang.
Namun makin banyak isi dalam genggaman.
Makin padatlah hendaknya.

Lagi sekali aku tanya.
"Apa itu seni?"

(Senyum)

(Bunyi tapak kaki berjalan)

Oh, rancangan asal aku untuk ke KL hujung minggu ini terbatal.
Bajet tak diluluskan. Sebab bajet untuk ke Kajang minggu depan dah lulus.
Gila ke apa nak ke KL tiap-tiap minggu?
Pergi sekali dah habis paling kurang RM50 untuk tambang pergi balik sahaja. Kalau tiga minggu darablah dengan tiga.
Haha. Berkira sangat dengan duit. Maklumlah orang tak kaya (lagi) memang kena kira-kira bajetnya.
Kalau aku pergi KL jugak minggu ni mesti habis aku. Habis habis.
Memanglah tonton bangsawan percuma. Tapi kalau aku dah ke Pasar Seni.. hujung minggu ni ada banyak program menarik sempena Art For Grabs X-Mas di Central Market. Jadi kalau aku dah singgah ke sana tak sah kalau aku tak bawak balik sesuatu yang seni. Lagi-lagi kalau terjumpa himpunan skrip ke.. DVD short film indie ke.. habislah aku. Kena ada seseorang yang boleh menahan dan meredakan nafsu seni aku tu. Siapalah orang tu ye... Hehehe.

(Bunyi hembusan nafas kuat)

(Bunyi bingit LRT bergerak)

(Bunyi rakaman suara manja perempuan: "Next station, ....")



ps: Tasmat dalam bangsawan. Improvisasi dalam bangsawan. Mari, mari! Aku sedia belajar bangsawan! Sila tunjuk ajar aku.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan