Khamis, Disember 24, 2009

Rawak Musim 'Mengawan' (Profil Rendah)

Hujung tahun, tengah tahun, pendek kata, waktu cuti sekolah, memang musim orang kahwin, musim mengawan pada pandangan binatang, tapi manusia bukan binatang, jadi istilah tersebut tidak harus digunakan melainkan manusia tu memang berperangai macam binatang tapi ada hati jugak nak kahwin, well, at least, dia kahwin.

Dan rata-rata budak universiti berjantina lelaki bernafsu lurus bila dah di tahun akhir, sibuk memasang niat dan hasrat untuk berumah tangga pada masa yang terdekat. Mereka yang belum ada pasangan, waktu tahun akhir di universiti boleh jadi juga dimanfaatkan untuk mencari pasangan yang bakal menjadi teman hidup. Mungkin mereka berpendapat yang akan agak sukar untuk mencari pasangan bila sudah kerja nanti. Tetapi itu bergantung kepada pandangan individu. Mereka yang sudah sedia berpasangan pula sudah mula memikirkan tentang perancangan ke arah mendirikan rumahtangga pada masa yang terdekat.

Dalam masa sedang merancang ke gerbang perkahwinan (persediaan fizikal), jangan dilupa persediaan mental dan spiritual amatlah penting dan tak boleh diabaikan.

Persediaan fizikal paling kritikal adalah wang walaupun yang sebenarnya ia bukanlah paling kritikal. Persediaan spiritual lebih penting. Namun masyarakat kini sedang hidup dalam komuniti yang 'mendesak'. Aku harap pembaca semua sudah faham maksud komuniti yang 'mendesak' ini. Jangan salah faham pula. Tak faham sila bertanya terlebih dahulu.

Anggap jumlah besar kos minimum yang diperlukan ialah RM 15,000

Jika aku sudah mula menyimpan sejak tahun asas seperti sekarang, paling kurang RM100 sebulan, RM 100 x 12 bulan x 5 tahun = RM 6,000, sudah dapat menampung 2/5 daripada jumlah kos tersebut.

Namun tak mengapa. Masih belum terlambat untuk mulakan simpanan. :)

Segala-galanya adalah duit.
Tapi duit bukanlah segala-galanya.

Lain maksudnya tu ye.

Semua kena ada.

Fizikal.

Mental.

Spiritual.

Akhir sekali, syukur juga aku masih simpan kitab munakahat sekolah agama dulu-dulu.

Lantas sa-belahan diri aku bertanya, "simpan saja ke?"

Dan sa-belahan diri aku yang satu lagi menjawab, "ha ha!"



p/s:

(Lampu) profil rendah.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan