Rabu, Disember 16, 2009

Identiti B.J.

B.J. - Boleh Jalan!!!

Mengenal diri sendiri adalah satu perkara penting dalam hidup.
Proses tersebut bukanlah sekejap. Yang pasti memakan masa.

Aku kenal diri aku.
Aku juga sudah jumpa identiti aku.
Dan aku akan mengjangkakan aku akan jumpa satu identiti yang lain pada masa akan datang.
Dan sudah pasti mengekalkan identiti sekarang.
Dan identiti yang dulu.
Identiti 1 + Identiti 2 + ... + Identiti n = IDENTITI
Ini teori yang aku baru reka.
Manusia akan ada beberapa sub-identiti yang membentuk satu identiti yang akhirnya akan dikenalpasti oleh dirinya sendiri.
Boleh ke aku cipta teori aku sendiri berdasarkan observasi aku? Hah!

Begitu juga dalam seni teater yang aku terjun sejak tahun 2006.
Lebih khusus lagi apabila berkarya.
Setiap pengkarya akan menghasilkan sesuatu yang unik.
Yang tidak sama dengan karya orang lain.
Selagi mana pengkarya itu jujur dengan diri dan karyanya sendiri.
Sebab sekarang ni dah banyak berlaku isu ciplak atau curi hakcipta karya.
Tidak kira dalam filem mahupun pentas.
Bagi aku pengkarya sebegitu tidak jujur dengan seni.
Menjadikan karya lain sebagai inspirasi tak mengapa.

Entah kenapa. Sekarang ni aku banyak melihat manusia di dalam lingkungan hidup aku yang mempersoalkan perkara-perkara berkaitan kejujuran.
Ada yang jadi takut untuk jadi terlalu jujur.
Ada yang berani menjadi terlalu jujur.
Ada yang masih ragu-ragu tentang kejujuran.
Dan ada juga yang tidak kisah tentang kejujuran.

Identiti B.J. adalah mengikut identiti teater aku.
Elemen5 pasti ada.
Simbolism juga mesti ada.
Tidak logik dan anti-realism.
Dan yang paling pokok, kebanyakan isinya menampilkan inversi sesuatu (kesongsangan).
Ya, inversi juga salah satu identiti aku dalam karya teater aku.
Sesuatu yang mudah dan normal jadi abnormal.
Bila aku fikir balik ada benarnya juga ia boleh jadi satu refleksi pada situasi masa kini yang mana transeksual berlaku, homoseksual berlaku, dan seumpamanya yang mana semuanya ini aku kira sebagai menentang hukum alam.
Dan sudah tertulis pula dalam karya B.J. aku ini satu ayat '...asalkan jangan menentang hukum alam!"
Satu lagi identiti karya teater aku adalah aku suka bermain-main dengan maksud yang boleh diwujudkan melalui angka-angka dan abjad-abjad.
Tapi setakat ni aku tak bermain-main lagi dengan bentuk-bentuk objek seperti bulat, segi empat, segitiga dan lain-lain.
Tiba-tiba teringat karya teater Sasau yang pernah dipentaskan dulu.
Bagi aku karya itu memang tegar keseniannya.
Kalau sekadar membaca sahaja sudah pasti bosan.
Oleh sebab itulah adanya seni pementasan.
Haruslah menjadikan karya yang kalau sekadar dibaca itu bosan menjadi menarik.
Tapi kalau tak berapa nak reti buat pementasan, boleh jadi bosan juga.
Aku rasa kalau Dato' Zahim Albakri pentaskan skrip Sasau tu mesti jadi menarik dan tak bosan, aku rasa sajalah...

Dan oleh sebab itu bukan senang nak mengarah sesebuah teater.
Bagi aku lebih mudah menulis berbanding mengarah.
Cuma kalau ilham tak muncul-muncul, memang susah juga nak menulis.
Macam sekarang ni lah aku tengah sangkut skrip B.J. Babak 4 / Adegan 2.
Babak tersebut penting sebab babak klimaks.
Ternyata, klimaks memang penting.

Ya, penting... kan?

Tiada ulasan:

Catat Ulasan