Selasa, Disember 29, 2009

Akin Si Penulis Wannabe



Rasanya tak ramai orang tahu yang aku pernah cipta beberapa buah lagu.

Masa tu masih berusia 16 -17 tahun.

Memandangkan masa tu aku sedang dalam mood 'Westlife', maka lagu-lagu yang aku cipta pun ada gaya sebegitu. (Okay dalam masa yang sama adalah lagu rap sepam dua aku buat)

Ah pendek kata mood jiwang lah.

Siapa kata jiwang tak macho?

Siapa kata garang tak gentlemen?

Aku tak percaya dengan memandang orang dan mengata orang tanpa mengenal orang.

Lagipun memang tak elok mengata orang. Takut apa yang dikata tidak disukai oleh tuan punya badan (siapa tahu kan?), sudah jadi perkara lain - mengumpat - yang sangat sia-sia dan tak disukai oleh ...... kau-tahu-siapa-kan?

Jadi ada lah beberapa buah lagu yang sedap pada pendengaran telinga aku. Tak tahulah pada pendengaran orang lain.

Lirik-liriknya masih ada, tapi cuma sebahagian. Banyak yang dah hilang. Fail audio pun entah hilang ke mana.

Ini satu lagu rap yang tinggal. Rap Islamik lah kot kalau baca liriknya.


"A.K.I.N"


Yeah, A.K.I.N

Aku Kini Insan Nisda
Tiada berguna lagi hidup di dunia ini
Hanya menunggu masa untuk diambil nyawa
Terasa bersalah terasa pula rendah
Diriku ini lemah tak sekuat Engkau Yang Esa
Cuma seorang manusia yang tak punya apa
Tiada harta tiada mutiara diri
Juga tiada permata hati
Kini aku mengharapkan belas kasihMu
Untukku melalui laluan berduri itu
Selama ini ku sedari ku selalu melupakanMu
Terimalah insafku dan taubatku
semoga aku dapat mengabdikan
diri kepadaMu

[Korus]
Pulanglah kepada Yang Esa
Kembalilah kepadaNya
Tinggalkan segala noda
Lupakan hidupmu yang lama

Kita semua sama sahaja
Tiada bezanya
Walau berpangkat ataupun berharta
Semua adalah hamba
(Manusia)
Tak terlepas dari kesilapan
Tanpa menghiraukan persamaan antara insan
Semua sama ada lebihnya dan kekurangan
Hanya manusia sendiri yang suka membandingkan
Tukarlah parakdimamu agar kau sendiri tahu
Yang kita semua adalah asalnya dari satu
Dan kita mesti sembah pada Yang Satu
Yang Satu itu Esa, tiada hak bagi yang lain
Pesanan ini bukannya saja-saja
Jangan kau permain
Ini satu ingatan, ini satu pedoman
Ingatkan Illahi, nescaya hidup diberkati

Aku Kini Insan Nombor 1
Pertama yang gagal, pertama jua yang berjaya
Kekuatan diri aku guna dalam dunia
Penuh pancaroba dan itu dunia remaja
Meningkat dewasa banyak halangannya
Stress kerja, perasaan dan tekanan macam-macam
Hal ehwal cinta harap jangan mengabaikan
pelajaranmu lebihlah penting untuk masa depanmu
Tanam cita-cita dan impian apa yang kamu inginkan
Jika kau mahu berjaya, dengan usaha dan ikhtiar
Maka hasilnya, dengan izin Maha Kuasa
Kau takkan menyesal

[Korus]

Kita semua sama sahaja
Tiada bezanya
Walau berpangkat ataupun berharta
Semua adalah hamba
(Manusia)
Tak terlepas dari kesilapan

[Korus]

Aku kini insaf nasuha
Atas kasih Illahi nanti
Aku yakiniNya
Aku mengharapkan restuMu yang satu
Agar kan ku capai citaku yang baru
Untuk aku menghadirkan rasa cinta di hati
Dan kasihku kepadaMu sepenuh hati
Tiada cinta yang agung melainkan kepadaMu
Aku sedar aku tak sezuhud imam
Aku jua sedar yang aku tak solat malam
Tetapi kini aku menyesalinya
Aku tak mahu diriku mengulanginya
Nur cahaya daripadaMu
Kan kugunakan untukku taat kepadaMu
Dan segala dosaku yang lalu
Hapuskanlah ia biar ia berlalu


---------------


Dan ini pula lagu selepas aku geram dengan isu penahanan Dato' Seri Anwar Ibrahim atas tuduhan liwatnya.


"DIMANA KEBENARAN?"


Mereka itu buta hati
Tak mahu kenal erti
Kebenaran...
Mereka itu gelap hati
Tak mahu memahami
Kebenaran...

[Korus]
Ohh...
Dimanakah nilai kebenaran
Tiada lagi persefahaman
Antara kita
Walau satu negara

Mereka itu buta hati
Tak tahu apa itu demokrasi
Keadilan...
Mereka itu sudah mati
Tak mahu ambil kisah lagi
Kebenaran...

[Korus]

Geram dengan keadaan
Mereka buta
Mereka juga dusta

[Korus]


---------------


Dan ini adalah salah satu lirik lagu kegemaran aku, dan aku masih ingat lagi lagunya macam mana.


"GAMBARAN, SINARAN, PERGILAH SAYANG"


Selamat tinggal kuucapkan
Semoga engkau melupakan
Pahit getir hidupmu itu
Janganlah engkau bersembunyi
Senyumanmu itu ku tak mengerti
Gambaran sinaran pergilah sayang

[Chorus]
Ku gambarkan
Pengalamanmu itu
Ku sinari
Masa depanmu itu
Ku katakan
Pergilah sayang
Ku katakan
Pergilah mencari cintamu itu

Selamat jalan kuucapkan
Semoga engkau mengingati
Kenangan manismu itu
Janganlah engkau mengatakan
Diriku ini tidak bererti
Gambaran sinaran pergilah sayang

[Chorus]

Ku mencari-cari serpihan hatimu
Ku terseksa oleh kaca hati itu
Dibawa pergi – pergi sendiri
Di mana engkau harus ku cari

[Chorus repeated until the end]

---------------

Dan ini pula lirik lagu yang kemungkinan besar terpengaruh selepas membaca buku motivasi Dr HM Tuah Iskandar, yang pernah hadir berceramah di UTP suatu masa dahulu, buat yang tak tahu. Ha ha.


"TIADA NASIHAT LAGI"

Jiwaku mengatakan
Betapa tingginya nilai
Sebuah puisi hati
Ternyata ku tersilap
Bila ku mengatakan
Yang sebenarnya engkau yang berdusta

[Chorus]
Oh dimana silapnya
Hidupku ini
Terbukti ku bersalah
Tidak mengerti
Oh dimana silapnya
Ucapanku ini
Ternyata ku berdosa
Hakikatnya
Tiada nasihat lagi

Terpulang kepadamu
Tuk menentukan masa depanmu itu
Hanya engkau seorang
Yang dapat menerangi gelita itu
Bersama ku
Ku katakan

[Chorus]

Tidak kumahu memaksa mu
Tidak kujua sanggup melihat mu
Begitu saja
Tanpa sesiapa di sisimu
Hanyalah aku
Seorang

[Chorus]



Dan banyak lagi lagu yang aku telah cipta yang aku tak siarkan di sini sebab mungkin sangat jiwang sampai tahap aku sendiri pun tak sanggup nak baca lirik tu mahupun dengar lagu tu.



p/s:
Aku percaya bahawa sebelum jadi penulis profesional, perlu jadi penulis wannabe dulu. Sekarang aku baru penulis wannabe. Pelakon pun pelakon wannabe. Ada sesiapa yang perasan dia dah jadi pelakon profesional? Atau dia rasa dia ada 'gaya' jadi pelakon pro? HA HA! Lama dan jauh lagi perjalanan ni beb. Perlu kaut sebanyak-banyak pengalaman yang ada.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan