Rabu, Disember 16, 2009

Papa Razi

Bila aku dengar lagu Paparazzi oleh Lady Gaga di radio, aku dapat rasa yang lagu ni ada 'sesuatu' yang bernilai, sekurang-kurangnya, buat diri aku.
Jadi aku pun teringin nak muat turun MP3nya. Tapi memandangkan waktu tu sedang minggu belajar, dan perkongsian DC++ pun sudah tiada, aku hanya muat turun video klipnya dari YouTube.
Macam yang aku kata tadi, aku dapat rasa yang lagu ni ada 'sesuatu'.
Bila aku tengok video klipnya sambil dengar lagunya, aku berasa sungguh teruja dan Wow!
Bagi aku, video klipnya cukup menarik perhatian seni aku.
Ia sungguh berseni.
Dah macam surrealism pun ada.

Kepada peminat nasyid sahaja dan anti-hedonis, aku tak akan cadangkan untuk nonton video klipnya. Mungkin kalian akan berasa terganggu dengan adegan foreplay atau wanita berpakaian seksi atau aksi bermain-main lidah mahupun aksi menggigit jari. Jadi lebih baik, jangan.
Tetapi kalau anda berfikiran terbuka, boleh abaikan semua adegan tersebut dan fokus pada subteksnya, erm maksud aku, subimejnya!
Tetapi kepada peminat setia Lady Gaga dan pendengar muzik, tontonlah video klipnya berulang-ulang kali. Sebab aku rasa ada 'sesuatu' dalam lagu dan video tersebut.

Dalam liriknya. Antara bait-bait yang aku suka selain korusnya.
I'll be your girl backstage at your show
velvet ropes and guitars, yeah 'cause you're my rockstar

in between the sets, eyeliner and cigarettes
shadow is burnt, yellow dance and we turn

my lashes are dry, purple teardrops I cry

it don't have a price, loving you is cherry pie
'cause you know that baby I


real good, we dance in the studio
snap snap, to that shit on the radio

don't stop for anyone

we're plastic but we still have fun


Dan antara shot-shot yang aku suka.




[dan juga shot-shot wanita yang mati!]


Video klip ini sungguh bersungguh-sungguh.
Aku kira sukar nak siapkan satu video klip sebegini.
Banyak isu yang diketengahkan.
Banyak perasaan yang boleh diluahkan.
Tentang keganasan seks terhadap kaum wanita.
Semuanya bermain-main dalam kepala otak aku.
Dan bila aku gali sikit lubang internet ni, aku jumpa dengan [link] ini yang juga menyatakan
"it’s really worth watching the entire video–it’s something else."

Kesimpulannya, haruslah kita lebih berseni dalam menghasilkan video klip mahupun filem.
Mungkin berdiri di atas bukit tatkala bayu rekaan memukul-mukul tubuh yang memakai baju yang sedondon sama ada baju batik atau baju formal dengan formasi vokalis utama jadi fokus di hadapan dan vokalis latar di belakang bukan satu contoh video klip dengan unsur seni yang baik.

Maaf kalau terkasar! Hanya satu pandangan jujur.



ps: Dan baru-baru ini ada sa-orang tu menyamar guna nama Abg Gaga!

Tiada ulasan:

Catat Ulasan