Selasa, Disember 29, 2009

Tragedi Disember

Bulan 12, selain terkenal dengan musim orang kahwin, juga terkenal dengan musim hujan.
Tiap tahun pun begitu.

Kita sudah lihat realitinya.
Bulan 12 ini banyak mencatat kisah tragedi. Tak payah pergi jauh.
Lihat saja dalam Malaysia.

Yang paling diingati sudah pasti Tragedi Tsunami.
Tahun 2004.

Namun bagi aku sebagai penduduk negeri Johor pula.
Yang paling diingati adalah Banjir Besar.
Tahun 2006.

Alah, banjir saja pun?
Kat Kelantan dan Terengganu selalu kot.
Ya, memang.
Tapi di Johor bukan selalu, dan pada tahun 2006 itu, adalah banjir terburuk pernah dialami oleh hampir seluruh kawasan Johor.
Sama ada petanda dari Tuhan? Wallahualam. :)

Jadi aku tak mahu cerita panjang kali ni, dan aku mahu cuba jadi orang normal yang secara tipikalnya memuatnaik beberapa gambar untuk tatapan pembaca sebagai salah satu cara mudah bercerita walaupun aku lihat subteksnya sebagai salah satu cara (malas) untuk bercerita ataupun salah satu cara mudah (sebagai alasan) dek terlalu sibuk dengan urusan lain. He he he. Harap tiada sesiapa yang terasa. Maklumlah, dah terajar dengan sindiran dan penyindiran terbuka. Siapalah yang ajar aku ya. Mungkin diri aku sendiri. :P


Sebelum Banjir

Adalah kenduri kahwin abang aku yang nombor 2.
Alhamdulillah, nasib memang baik.
Sejurus selepas selesai saja majlis petang tu, terus hujan lebat mencurah-curah tak berhenti selama beberapa hari yang akhirnya menyebabkan berlakunya banjir besar.


Semasa Banjir

Titi dalam rumah.


Antara banyak-banyak gambar, aku hanya siarkan satu saja gambar keadaan di dalam rumah aku yang sedang banjir yang tak terlalu dalam tu. Masa tu masih tak dalam dan rumah masih boleh didiami. Bila aras air makin naik akhirnya mak dan ayah aku terpaksa bergerak ke Johor Bahru menumpang rumah sewa abang aku yang baru berkahwin tu.


Selepas Banjir

Okay, kali ni biar gambar bercerita.


Ni asalnya pokok rambutan. Dah jari arwah dah.


Ni asalnya pokok manggis. Dah jadi arwah dah.


Kawasan seberang parit depan rumah aku dulu diteroka. Tengok gaya macam nak dibangunkan buat rumah. Tapi sekarang dah jadi semak samun dah.



Gambar selepas dibanjir diambil lebih kurang dua bulan selepas banjir. Jadi dah ada rumput yang dah mula tumbuh.



Dan terbaru ada lagi kisah tragedi yang meragut nyawa manusia.
Bila hidup mesti ada mati.
Jadi bukanlah skema namanya bila kita ingat mati.
Tak ada skema-skema dalam mengingati mati.
Sebab kita pasti akan mati.
Semua, ya, semuanya.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan