Rabu, Februari 03, 2010

Rawak: 2 Malam Selepas Ujibakat

Dua malam audition TTS sudah berlalu.
Ada yang bagus, ada yang haru.
Di kalangan yang bagus, yang berpotensi.
Tapi kita tak tahu lagi.
Sejauh mana mereka dapat bertahan dalam aktiviti seni ini.
Aku dah lihat ramai sangat budak-budak baru yang datang audition.
Bermula tahun 2006 lagi aku sudah conduct sesi audition.
Ramai yang hadir pada hari pertama dipanggil untuk casting.
Dan sedikit yang tinggal pada kemudian hari selepas situasi dan suasana kerja teater sedikit menekan dan membebankan.
Misal kata ada 10 orang yang layak dan dipanggil, hanya 1-2 orang saja yang akan terus bertahan.
Bagi aku, kerja teater tidak seharusnya menekan dan membebankan.
Ia memang sedikit sukar dan mencabar, tetapi tidak pernah aku merasa terbeban dengan apa-apa saja tugasan pentas.
Semuanya dilakukan dengan hati yang terbuka dan perasaan yang seronok.

Sepanjang dua malam audition yang telah berlalu.
Aku dapat lihat beberapa orang muka pelapis, yang boleh harap, yang boleh pakai, yang berpotensi. Tapi itu bukan kata putus aku yang terakhir. Kita kena tengok sejauh mana mereka boleh terus bertahan.
Aku juga dapat lihat beberapa orang yang tidak ada respek pada penganjur audition, tidak ada disiplin langsung walaupun sebenarnya berbakat.
Aku juga dapat lihat ramai orang yang malu-malu, segan-segan dan aku rasa itu tidak menjadi masalah sebab aku dulu pun begitu.

Bagi TTS, kami tidak kisah apa latar belakang kau.
Kau orang masjid ke, kau orang band ke, kau orang karaoke ke, kau orang perokok ke, kau orang lembut ke, dan lain-lain. Yang penting, rasa hormat antara satu sama lain perlu ada. Tak kira kau pergi audition di luar sana pun sama saja. Malah, di luar sana kebanyakannya mengamalkan gerak kerja teater secara profesional yang lebih serius. Sebab di luar sana, it's serious business!

Bagi yang tak terpilih, boleh cuba lagi.
Bagi yang terpilih, tolong hargai peluang yang ada sebaiknya dan buktikan kau orang mampu jadi pelakon, pengarah, penulis, pengurus pentas atau krew teater yang baik pada masa akan datang.

Bagi ahli TTS yang sedia ada yang teringin menulis skrip, mulakan menulis!
Walau sebaris ayat sekalipun. Dan walau sampah sekalipun.
Kalau tak mulakan menulis, sampai bila-bila pun kau orang tak akan dapat menghasilkan satu karya.

Tulis dengan hati kecil. Maka sebuah karya jujur akan terhasil.
Percayalah. Karya yang jujur tidak akan pernah berbohong. Walau jauh mana imaginasi itu sekalipun. Kalau dapat tembus sampai ke lapisan terdalam karya aku. Maka dapatlah kau tahu banyak perkara tentang diri aku. Isu-isu aku, baik buruk aku, dan perasaan aku.

Lagi sekali.
Respek, respek, respek.

Sepanjang pengalaman aku, dah banyak perkara yang aku belajar dari kesilapan dalam teater. Khususnya dari segi penerimaan aku terhadap rakan sepentas yang lain.

Kita boleh hidup dalam dunia kita sendiri.
Tetapi dunia kita sendiri itu sebenarnya adalah sebahagian daripada dunia kita semua.
Selamatkan dan pelihara dunia kita daripada kadar kemusnahan yang tinggi dan pantas.
Dunia memang akan musnah. Jadi apa yang kita boleh lakukan adalah memperlahankan kadar kemusnahan dunia ini.
Selamatkan alam sekitar.
Jangan kencing merata-rata.
Jangan berak merata-rata.
Jangan meludah merata-rata.
Jangan buang sampah merata-rata.
Jangan buang bayi merata-rata.
Pelbagai 'JANGAN' dan segala macam 'AMARAN'
Apakah semuanya itu boleh pakai?
Semuanya dalam karya akan datang:


"AWAS! MUATAN PANJANG"
(Tolong jangan fikir ada subteks, tolong ya?)

2 ulasan:

  1. Encik Akin... nk apply jadi crew bleh?
    Gian nih... :P

    BalasPadam
  2. hahahha....
    aku terpikir lain bile ko tulis
    "Tolong jangan fikir ada subteks, tolong ya?"

    BalasPadam