Sabtu, Februari 20, 2010

Lambaian Pulau Episod 3 (Yang Tak Berapa Jadi) : Letih Kalau Hidup Atas Pentas Lama-lama, Yang Duduk Luar Pentas Pun Letih

Letih. Letih. Letih. Letih. Letih. Letih. Letih. Letih. Letih. Letih. Letih. Letih. Letih. Letih. Letih. Letih. Letih. Letih. Letih. Letih. Letih. Letih. Letih. Letih. Letih. Letih. Letih. Letih. Letih. Letih. Letih. Letih. Letih. Letih. Letih. Letih. Letih. Letih. Letih. Letih. Letih. Letih. Letih. Letih. Letih. Letih. Letih. Letih. Letih. Letih. Letih. Letih. Letih. Letih. Letih. Letih. Letih. Letih. Letih. Letih. Letih. Letih. Letih. Letih. Letih. Letih. Letih. Letih. Letih. Letih. Letih. Letih. Letih. Letih. Letih. Letih. Letih. Letih. Letih. Letih. Letih. Letih. Letih. Letih. Letih. Letih. Letih. Letih. Letih. Letih. Letih. Letih. Letih. Letih. Letih. Letih. Letih. Letih. Letih. Letih. Letih. Letih. Letih. Letih. Letih. Letih. Letih. Letih. Letih. Letih. Letih. Letih. Letih. Letih. Letih. Letih. Letih. Letih. Letih. Letih. Letih. Letih. Letih. Letih. Letih. Letih. Letih. Letih. Letih. Letih. Letih. Letih. Letih. Letih. Letih. Letih. Letih.

Jumaat 19 Feb 2010, 9.00 PM - 12.00 AM
Sabtu 20 Feb 2010, 12.00 - 7.00 AM

Sebelum tengah malam, lepas Isyak ingatkan mahu tidur. Mahu tidur awal sebab nak pergi Penang pukul 7 pagi.
Tapi tak dapat juga lelapkan mata. Mungkin dah tak biasa tidur awal dan badan tak cukup letih untuk mudah lelap mata atau mungkin semudah kerana hati yang gundah gelana gelisah tak berkata.
Capai pena merah dan kertas nota cuba untuk menulis puisi.
Tidak cukup dengan pena nyata digenggam pula pena maya menulis catatan dan karangan ringkas.
Banyak yang berlaku selepas itu. Perkara-perkara remeh nan kecil tetapi berjaya melanjutkan waktu tidur aku sampai pukul 4.30 pagi. Nasib juga aku terbangun pukul 6.30 pagi dan terus cepat-cepat bersiap.


7.30 - 10.15 AM
9 orang sahaja TTSian yang pergi. Ada dua orang lagi yang asalnya nak pergi tapi tak jadi pergi.
Menaiki Transit yang kali ini dipandu oleh Abg Mus. Kali ketiga menaiki Transit untuk aktiviti TTS. Dan pengalaman paling tak boleh dilupakan bila Transit dipandu oleh Che Mad Haris. Berhenti untuk sarapan di Sg Perak. Pau dia tak sedap inti ayamnya dan roti bakarnya ekstra nipis tak seperti biasa yang aku lihat. Lagipun suasana di situ aku rasa sedikit pelik dan ganjal. Aku tengok rupa orang-orang di situ pun pelik. Mungkin sebab aku dah lama sangat tak bergerak ke bahagian utara.
Aku bercadang hendak tidur sahaja sepanjang perjalanan pergi pagi itu tetapi tidak, akhirnya aku mahu melihat pemandangan alam sekitar sebab aku dah lama tak bergerak ke arah utara. Lebih-lebih lagi view sewaktu melalui jambatan Pulau Pinang.
Tiba dan tak sesat di Dewan Budaya USM dan terus masuk untuk menonton apa yang patut ditonton dan bahagian seterusnya adalah bahagian yang 'menarik'.


10.15 AM - 12.15 PM
Masuk saja aku terkejut dalam hati. Ramai betul kerusi yang nonton.

Pelakon sedang melakukan dramatari (atau physical theatre? itu aku kena pastikan lah. aku tak ada knowledge sangat pasal genre teater sebegitu. apa pun, dalam entri ni aku sebut sebagai dramatari saja).
Dalam dramatari itu, pelakon bermain dengan lenggok dan olah tubuh bagi mendapatkan satu kotak (daripada beberapa kotak) di atas suatu platform yang tertinggi dalam set itu dan mengambilnya dalam perasaan yang takut-takut, curiga dan was-was. Kemudian pelakon akan membawanya ke ruang bawah set yang mana ruang tersebut merupakan bahagian real cerita monolog tersebut. Kemudian dia akan menggolekkan kotak itu secara perlahan sebagaimana dia bergerak mengambil kotak itu tadi secara perlahan dan kemudian dia akan menampal kertas-kertas bergambar pada setiap sisi kotak itu secara perlahan juga.

Ah, senang cerita ini konsep monolog tersebut:

  1. Sebelum mula babak, ada dramatari mengambil kotak turun dari tangga platform tinggi ke bawah, menggolekkannya ke satu point di atas pentas.
  2. Pelakon keluar dan slide dipaparkan dengan voiceover yang telah dirakamkan. Voiceover itu sebagai narrator.
  3. Slide habis, pelakon dramatari keluar semula untuk menampal kesemua sisi kotak dengan gambar-gambar yang dicetak hitam putih.
  4. Pelakon keluar salin baju. Waktu tu krew pentas akan keluar siapkan props untuk babak bermula. Waktu ini juga ada muzik selingan. Memandangkan props tak banyak mana pun. Jadi terpaksa menunggu lama sebelum babak bermula.
  5. Babak bermula dengan pelakon keluar sebagai karakter yang menjadi narrator dalam voiceover berslide tadi.
  6. Babak habis, keluar pula slide dengan puisi.

Dan untuk babak berikutnya bermula dari sekuen pertama tadi.

Ada satu babak Tok Ketua Kampung pergi mandi. Dia keluar pentas. Pentas masih full light (babak masih berlangsung). Ada voiceover + sound effect yang telah dirakam dimainkan. Soundeffect dia gosok gigi, kencing, kemudian Tok Ketua ada bebel sorang-sorang (dia nak bercakap dengan anak dia yang ada kat rumah masa tu (duduk atas sofa di ruang tamu pada awalnya) kemudian ada sound effect mandi yang LAMA. Mungkin mandi WAJIB kot. Dah habis mandi Tok Ketua lap badan sambil membebel lagi. Lepas tu barulah dia keluar ke pentas duduk atas sofa balik. Padahal dia hanya perlu salin pakaian daripada baju batik, seluar slack, songkok tinggi kepada baju basahan, kain pelikat dan memegang tuala saja. TAK PERLU LAMA-LAMA KOT! Hah, kan dah emo! :P

Apa pun, oleh sebab terlalu bosan menonton. Di belah kiri aku ada yang dah terlentok tetapi aku secara sengaja mengejutkan mereka (SORRY YE! HAHA). Di belah kanan aku ada yang dengar MP3 guna HEADPHONE yang BESAR! Ada juga yang tengah belek-belek handphone. Aku juga dengar MP3 sampai baterinya habis.

Dah tengah hari, kitaorang semua dah lapar jadi keluar dewan. Tunggu Transit tiba dan lepas tu bergerak ke Queensbay Mall untuk makan!

Adakah kitaorang balik semula untuk menonton monolog terpanjang itu selepas makan?

Jangan lupa saksikan kisah Lambaian Pulau Episod 3 (Yang Tak Berapa Jadi)!

Tiada ulasan:

Catat Ulasan