Khamis, Februari 18, 2010

Sneak Preview: Teater "She (Dia)"


“SHE (DIA)”
Oleh Akin Muhammad
Teater pendek 10 minit untuk Ladies Night, Heart4Islam (28 Mac 2010)



SINOPSIS

Lima adik-beradik perempuan dan berperwatakan yang berlainan. Di sebalik perbezaan mereka berlima, ada satu persamaan iaitu jiwa wanita yang lembut.. dan.. mengumpat.. dan.. ingin berkahwin! Okay, bukan satu tapi tiga persamaan.
Teater ini juga menyelitkan ketabahan seorang ibu tunggal yang sudah lama bercerai sejak anak-anaknya masih kecil tetapi tetap berjaya melahirkan anak-anak yang berjaya. Ketabahan yang dimiliki oleh ibu mereka juga akhirnya diturunkan kepada kelima-lima beradik itu, apabila ibu mereka itu meninggal dunia.



KONSEP

Susun atur para pelakon ditunjukkan sebagai menceritakan keadaan sesuatu babak. Misalan pada Babak 1 mahu ditunjukkan perbezaan setiap orang maka setiap postur badan asas seperti berdiri, duduk, baring adalah berbeza-beza. Manakala untuk Babak 2 pula walaupun perbezaan karakter tetapi atas satu dasar (yang terpulang pada interpretasi) mahu ditunjukkan persamaan. Boleh jadi semua duduk dalam satu barisan, atau berdiri dalam satu bulatan dan seumpamanya. Dan untuk babak-babak seterusnya juga sebegitu rupa, bergantung kepada sisi kreatif pengarah. Simbol-simbol juga boleh digunakan untuk lebih menjelaskan lagi kisah subteks si ibu yang bercerai itu. Simbolism satu perjalanan yang pada mulanya berbunga-bunga tetapi derita di tengah-tengah jalan tatkala perjalanan melalui jalan itu masih jauh.



WATAK-WATAK

SHA adalah seorang perempuan melayu terakhir
SHE adalah seorang muslimah sejati
SHI adalah seorang wanita bekerjaya yang elegan
SHO adalah seorang perempuan tomboy
SHU adalah seorang perempuan yang gedik dan ada stail
MAK adalah ibu kandung kelima-lima beradik itu

Tiada ulasan:

Catat Ulasan