Khamis, Februari 04, 2010

Bubur

[AKU 1 duduk di atas kerusi yang sudah patah.]
[AKU 2 duduk di atas platform yang sudah pecah.]


AKU 1
So, this is it?

AKU 2
Yeah, this is it.

[Pause]

AKU 1
Macam tak percaya.

AKU 2
Aku pun.

AKU 1
Tapi ini kenyataan, kan?

AKU 2
Ya lah.

AKU 1
Aku tak tahu nak cakap macam mana lagi.

AKU 2
Tak payah cakap apa-apa...

AKU 1
Dan aku pun tak tahu apa perasaan aku sekarang.

AKU 2
Sedih lah.

AKU 1
Aku pun.

[Pause]

AKU 1
Kau rasa masih ada harapan lagi tak?

AKU 2
Aku tak tahu. Hanya Tuhan Yang Tahu.

AKU 1
Ya. Ya, memang Tuhan saja Yang Tahu.

AKU 2
Kau jangan sedih sangat.

AKU 1
Macam mana aku tak sedih sangat? Hidup aku selama ni bergantung pada dia.

AKU 2
Kau kata dulu kau seorang yang tak bergantung pada apa-apa. Independent, kata kau.

AKU 1
Ya. Aku silap. Setiap orang pasti akan bergantung pada apa-apa.

AKU 2
Kita bergantung pada Tuhan kita lah.

AKU 1
Ya. Itu silap aku dulu. Yang baru sekarang aku sedar.

AKU 2
Baguslah kalau kau dah sedar.

AKU 1
Tapi manusia berhak bersedih, kan?

AKU 2
Ya. Betul. Tapi janganlah bersedih sangat.

[AKU 1 menangis.]

AKU 2
Kau bertenang dulu.

[Pause]

AKU 1
Tidak, aku tak percaya perkara ni boleh berlaku. Tidak, aku tak mahu biarkan kesedihan ini menyelubungi hidup aku. Aku tak percaya semuanya sekarang. TIDAK!! Ini hanya mimpi semata-mata saja kan? Ini bukan kenyataan! Bukan!!

AKU 2
Bertenang. Ingat Tuhan.

AKU 1
Bertenang kau cakap? Kau tak rasa apa yang aku rasa. Kau tak akan dapat faham sebab kau bukan di tempat aku! Senanglah kau cakap suruh aku ingat Tuhan.

AKU 2
Baiklah. Aku minta maaf. Tapi kalau boleh, janganlah mati sebelum tiba ajal kau. Dan yang dah tiba ajalnya itu, janganlah diminta untuk dikembalikan. Bukan semuanya sudah terlambat, tetapi memang sampai di situ saja kisah hidupnya.

AKU 1
Kau jangan cakap banyak! Kau jangan cuba nak tenangkan aku! Biar aku sendiri yang menenangkan diri aku. Diri aku, aku tahu lah bagaimana nak kawal diri aku!

AKU 2
Baiklah. Aku minta maaf lagi. Kali ini aku akan berdiam.

[Pause]

AKU 1
Aku.. aku.. Aku minta maaf. Aku tak patut cakap dengan kau macam tu.

AKU 2
Tak mengapa. Aku maafkan. Aku faham, dalam keadaan kau sekarang ni, kau mudah emosional.

AKU 1
Emosional? Emosi? (Gelak kecil) Teringat pula kenangan aku bersamanya dulu.

AKU 2
Sudahlah. Jangan diingat sangat kisah lalu. Nanti kau makin sedih. Lebih baik kau lupakan.

AKU 1
Tapi aku tak mahu melupakannya. Kenangan sajalah yang masih ada dan boleh terus hidup. Jasadnya sudah tiada. Salahkah aku berbuat begitu?

AKU 2
Tak, tak salah. Silakan.

[Pause]

AKU 1
Bersedih buat aku mudah lapar.

AKU 2
Kau nak makan?

AKU 1
Boleh juga. Apa yang ada?

AKU 2
Bubar.

AKU 1
Bubar?

AKU 2
Eh bukan. Tersasul. Bubur, bubur ayam McD.

AKU 1
Bubur ayam McD?

AKU 2
Bukan dari McD betul. Ala-ala saja. Aku masak tadi.

[AKU 1 mula menangis lagi.]

AKU 2
Makanlah. Mungkin boleh tenangkan sedikit kesedihan kau.

AKU 1
Aku dah tak ada selera.

AKU 2
Makanlah. Aku suapkan. Makan ya?

[AKU 1 mengangguk.]
[AKU 2 menyuap AKU 1.]

AKU 2
Sedap?

AKU 1
Kurang garam.

AKU 2
Tak cukup masin ke?

AKU 1
Cukup masin. Tapi kurang garam.

AKU 2
Oh. Nanti aku tambah garam sikit.

AKU 1
Kau kena banyak makan garam.

AKU 2
Aku takut kena darah tinggi.

AKU 1
Kalau takut saja, bila nak beraninya?

AKU 2
Aku takut jadi macam kau, sangat berani sampai jadi sangat sedih.

AKU 1
Aku dah banyak tersilap langkah.

AKU 2
Aku harap-

AKU 1
-Aku harap kau tak ikut jejak langkah aku.

AKU 2
Ya. Aku pun harap begitu.

AKU 1
Lama-lama sedap pula rasa bubur ni.

AKU 2
Nak lagi? Aku suapkan.

[AKU 2 menyuap AKU 1]

AKU 1
Kalau dulu aku makan nasi.

AKU 2
Dulu kau masih sihat dan berselera.

AKU 1
Sekarang dah terlalu bersedih. Selera makan hilang.

[AKU 1 menangis lagi.]

AKU 2
Nasi sudah menjadi bubur. Mana mungkin kita nak jadikan bubur itu nasi kembali?

AKU 1
Memang tak mungkin. Tapi bolehkah kalau aku berdoa?

AKU 2
Mohon pada Tuhan?

AKU 1
Ya, mohon pada Tuhan. Mungkinkah boleh?

AKU 2
Aku tak tahu. Hanya Tuhan Yang Tahu.

AKU 1
Aku nak berdoa sekejap.

[Pause]
[AKU 1 berdoa menadah tangan tinggi.]

AKU 1
Ya Tuhan, kurniakanlah pada aku rezeki sesuap nasi dan tabahkan hati aku supaya tidak membazirkan nasi itu, sebelum ia basi atau menjadi bubur.

AKU 2
Amin.

AKU 1
Amin.


[Gelap.]
[Kosong.]

Tiada ulasan:

Catat Ulasan