Rabu, Februari 24, 2010

Bangsawan THJ : Hari 7 / Latihan 6 / Babak 3-4

Selasa 23 Feb 2010. Malam, pukul 9.00 - 10.30.
Baru masuk hari ketujuh perjalanan produksi bangsawan ini secara rasmi. Tak termasuk cuti.
Komitmen pelakon teruji.
Kehadiran pada malam tadi adalah baik.
Hanya watak Tun Bija Sura dan Sultan sahaja yang tidak hadir.
Jebat pula hampir-hampir tidak hadir tetapi turut hadir juga akhirnya. Bagus. Komitmen nampak di situ.
Tuah pula walaupun aku dah jangkakan, selepas mendengar bunyi-bunyi percussion di Blok B semasa perjalanan ke MPH, yang dia akan ada latihan nasyid, turut menyempatkan diri hadir untuk latihan.
Oleh sebab ramai yang ada hal dan urusan lain pada malam itu, aku hanya biarkan saja pelakon berlatih ikut suka mereka tanpa aku interrupt. Tak ada yang perlu diulang-ulang, walaupun seharusnya pasti ada... Jadi sesi latihan malam ini tidak ambil masa yang lama. Sebelum pukul 10.30 sudah selesai.
Tak apalah, aku bagi can dulu kat pelakon yang tak hafal skrip lagi untuk training bagi hafal skrip dulu.
Sebut pasal hafal skrip, aku perasan Tun Teja ada buat satu nota skrip kecil. Bagus. Ada nampak inisiatif di situ.
Tiada komen pasal karakter kali ini.

Aku juga dah tunjukkan pada direktor muzik, set dan kostum beberapa video bangsawan yang boleh dijadikan sebagai satu sumber rujukan yang baik. Harap-harap video tu dapat membantu kerja-kerja penting bangsawan itu.
Untuk minggu hadapan, aku harus mula fikir tentang koreografi dalam bangsawan ini.

Otak aku sangat letih memikirkan tentang bangsawan.
Namun energi yang sudah lama hidup dalam jiwa teater ini akan terus memacu pandu pergerakan aku dalam teater walaupun ada pasang surutnya, ada ketika aku laju bergerak ada ketika aku perlahan dan mungkin terpaksa berhenti berehat sebentar.
Aku pun manusia juga, kan. :)

Apa pun aku kena study lagi pasal bangsawan, iaitu terutamanya dari segi lakonan bangsawan. Ternyata sekarang ini lakonan pelakon masih belum berbunyi atau kedengaran seperti lakonan bangsawan. Hal ini perlu segera diambil perhatian. Kalau dah terlalu lambat nanti dah susah pula nak ubah dan bentuk semula olah lakonan para pelakon.

Ah, aku tak belajar teater. Aku tak tahu nak tulis guna istilah apa yang sesuai, aku main bantai saja tulis. Asalkan orang faham bila baca sudah cukup memadai. Tunggulah aku ambil ijazah dalam teater nanti. (Eh, ada niat juga nak belajar teater peringkat ijazah ya...)

Sekian saja untuk kali ini.
Walaupun aku keluar dari dewan itu dengan perasaan hambar dan sedih, tetapi terima kasih kepada kawan-kawan yang sudi chatting dengan aku. Sedikit sebanyak ia membantu aku menghilangkan rasa sedih itu.

Lagipun aku baru saja diziarahi oleh seseorang. Seharusnya aku tak harus bersedih. Tetapi.. ya lah, mungkin ada benarnya, sedih itu untuk kesedihan. Eh, memanglah. Habis tu, takkan sedih itu untuk kegembiraan? Tapi boleh jadi juga. Seni, beb. Seni! :)

Terima kasih semua....

Tiada ulasan:

Catat Ulasan