Selasa, Februari 09, 2010

Bangsawan Jebat: Hari 1 - Scriptreading

Petang 08 Feb 2010.
Scriptreading untuk Bangsawan Jebat bermula.
Skrip masih draf.
Hanya ada Babak 1 - 4 sahaja daripada 6 babak.

Scriptreading adalah step permulaan yang penting untuk pelakon mendapat idea basic tentang karakter dan gaya serta cara menutur dialog.
Sesi baca skrip ini juga akan diteruskan dengan sesi pertama latihan yang amat amat penting untuk memastikan pelakon dapat mencari karakter dan bentuk karakter yang ingin dibawa.
Walaupun ramai saja yang tersasul-sasul sewaktu baca skrip, mungkin sebab tak biasa dengan ayat klasik? Tapi kalau diikutkan tak adalah klasik sangat pun. Mungkin pelakon terlalu cepat sebut line. Kena relaks dan enjoy baru jadi.

Dan lepas habis scriptreading petang tu, aku terus pening kepala.

Malam ada kelas co-curriculum Drama & Theatre II.
Tak sangka Nizar dan Anis yang baru masuk TTS tu juga sekelas.
Bagus juga. Sekurang-kurangnya ada yang aku dah kenal sikit-sikit dan akan kenal banyak sikit lepas ni.
Aku tak pernah hadiri kelas teater secara formal jadi malam tu aku rasa sedikit kekok.
Ah, rasa janggal dengan diri sendiri.
Rasanya kalau dah habis belajar nanti terus bergiat full blast cari job untuk menulis atau apa-apa yang berkaitan dengan bidang teater.

Lepas kelas terus bergegas ke Chancellor Hall untuk rehearsal show Heart for Islam. Tak ada tech run malam ni jadi training atas stage saja.
Ada isu yang aku nak sebut di sini tetapi entah kenapa aku malas nak tulis.
Yang pasti TTS dah lama tak bekerja dengan Medtech dan RM untuk buat suatu show.

Untuk show Heart for Islam tu nanti, aku tak harapkan gelak ketawa penonton. Sebab cerita tu bukan cerita rekaan. Cerita yang diadaptasi dari hadis. Kisah yang menyedihkan jadi tak boleh lah nak reka-reka cerita. Apa pun, apa yang aku harap, ENERGI pelakon tetap ada walaupun cerita ni cerita sedih. ENERGI sedih kena ada. Dan satu lagi aku harap supaya pacing cerita ni tak slow sangat! Kalau tak nanti bosan ya amat!!!!!!!

Harap-harap show tu berjalan lancar. Itu saja!

Tiada ulasan:

Catat Ulasan