Rabu, Februari 24, 2010

Bangsawan THJ : Hari 8 / Latihan 7 / Babak 1

Rabu 24 Feb 2010. Petang, pukul 5.00 - 7.00
Selesai dengan progress report FYP aku yang tidak kuat jiwanya (dan selepas mengetahui punca blackout waktu aku tengah syok tidur tengah hari tadi), aku singgah IT & Book Fair sempena IRC Carnival. Aku tak pergi program-program dalam karnival tu, walaupun aku minat Aaron Aziz, tak minat Angkasawan Negara dan ada Upin Ipin, tapi aku tengok-tengok juga foto-foto penyertaan pertandingan fotografi yang ada dipamerkan. Foto itu menang atau tidak, cantik atau tidak, adalah sesuatu yang seni dan subjektif. Ikut perasaan juri yang memilih lah. Apa pun, fotografi zaman sekarang sudah gah dengan gajet-gajet kamera yang berteknologi canggih, dan haruslah jiwa dan perasaan sewaktu menangkap apa-apa gambar perlu ada pada diri fotografer. Seni fotografi, salah satu cabang seni yang aku minat. Pernah juga menang hadiah sekali dulu. Tapi lepas kamera rosak (dan yang sekarang pun dah rosak lagi) tiada lagi hasil jiwa seni aku dalam bentuk fotografi.
Jadi kira aku singgah tadi tu kebetulan saja rasanya. Yang penting, aku nak pergi IRC pinjam buku pasal teater. Buku pasal Kabuki, Fabel kurun dari China dan satu lagi buku teks pasal teater secara lengkap.
Lepas tu aku terus ke MPH, tempat training.
Ada meeting dengan Dr Shark untuk updates muzik, set dan kostum.
Ramai juga krew budak-budak baru yang datang. Tunjuk muka itu penting. Kalau tak nanti board of directors semua tak kenal krew-krew baru tu semua. Bila nak buat family day? Family day haruslah diwajibkan untuk budak-budak baru turut serta.

Lupa nak sebut sesi latihan malam semalam, Timmy sempat datang pada waktu aku dah nak balik. Jadi malam semalam kali pertama dia berlatih. Baru buat sikit, dah kelakar. Pandai dia cari karakter. Itu baru buat sikit, dan dah pasti aku inginkan (Doc apatah lagi!) yang LEBIH LEBIH LEBIH lagi daripada Timmy. Aku yakin dan taruhkan watak Timmy sebagai kickstarter yang bagus untuk show sebenar nanti dan aku percaya dia akan berupaya set the mood for the night, orang putih kata. Cuma... dia kena belajar olah tubuh. Supaya tidak nampak keras dan kaku, dan akhirnya menjadi fleksibel. Watak Uncle Sam tak apa kalau badan dia kaku, tapi untuk watak Tauke Panggung kali ini, kebolehan dan potensinya sebagai pelakon teater perlu diuji dengan cabaran ini. Begitu sajalah komen untuk sesi latihan Timmy pada petang itu.

Cast Babak 1 yang tidak hadir adalah Jebat, Lekir dan Lekiu.
Terima kasih pada Jebat yang dah siap beritahu awal-awal tak dapat hadir.
Lekir dan Lekiu hilang ke mana? Entah, tak tahu. Tapi tak mengapa, budak baru masuk katakan. Eh, bukan sepatutnya budak baru masuk kena bancuh dan gaul cukup-cukup ke? Eh tak, ni bukan asrama penuh atau program orientasi Minggu Aluan Siswa.
Cuma jangan berputus asa lah untuk buat latihan lontaran suara sampai dapat buat dengan betul. :)

Melur pula masih diingatkan lagi supaya memasukkan emosi ke dalam dialognya bersama Tuah. Melakonkan pantun itu, bukan sekadar berpantun. Jika dapat melakonkan pantun, lenggok suara sudah mudah untuk didapati, jadi barulah bangsawan beb!

Perkara yang sama juga ditekankan untuk watak Bendahara. Lenggok bahasanya. Lenggok suaranya. Jika ini dapat dikuasai dengan baik nanti, dengan usaha dayanya mencari perasaan dan jiwa seorang yang tua, dengan teknik 'take-time, enjoy-the-lines, word-by-word', pasti boleh! Boleh punya lah.... Tapi kena jaga juga, pacing kena tepat. Tak mengapa, itu kerja direktor untuk pantau dan pandu pacing sebuah play.

Arya Petra? Dr Shark bisik pada aku yang intonasinya banyak yang mendatar. Ia berkaitan dengan lenggok suara juga barangkali? Ya! Variasi intonasi ada, cuma kedengarannya mendatar pada kebanyakan masa. Ada juga aku terfikir untuk memberikannya satu ruang untuk dirinya 'naik syeikh' sewaktu memesan dan mewasiat pada kelima-lima pendekar itu!

Dalam gua gelap lah beb, takkan full lights pulak nanti? Tapi kena buat juga tasmat pertarungan di awangan itu! Bangsawan katakan................

Untuk watak lain, setakat ini tiada dalam fikiran apa yang hendak dikomen. Bukan tiada komen bermakna sudah cukup latihan sebegitu. Pelakon harus terus bina, develop, kembangkan, kukuhkan lagi karakter itu sampailah habis show malam terakhir nanti. Jadi karakter kau orang lah!

Dah pukul 7 petang, tak sempat nak teruskan latihan untuk Babak 2. Kesian ada yang datang tapi tak sempat training. Jadi, mula esok, bila mana Dr Shark dapat hadir sesi latihan, dua babak akan dilatih secara serentak! Jadi tak adalah pelakon ni rasa macam membuang masa pulak datang tak training apa-apa. Walaupun waktu aku jadi watak pak pacak Patung dalam Miao Miao Sang Arnab dulu, aku suka datang latihan walaupun aku tahu bahagian aku tak ada pun untuk hari tu. Tapi sekurang-kurangnya aku boleh gantikan tempat sesiapa yang tak datang latihan. Dan dalam masa yang sama, aku dapat belajar. Tengok saja pun dapat belajar. Jadi aku rasa tak rugi atau membazir pun kalau datang latihan, sebab tengok saja-saja pun kau orang boleh belajar.

Perjalanan seni aku masih panjang, jika dikurniakan keizinan oleh Allah.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan