Rabu, Februari 10, 2010

Review Show Belenggu 50

Waktu selesai sesi terakhir ujibakat tempoh hari, aku ada berkongsi cerita turun-temurun TTS.
Cerita dulu-dulu yang disampaikan kepada aku melalui generasi terawal.
Dan sekarang aku sampaikan kepada generasi yang baru.
Waktu sekarang ini merupakan waktu kritikal bagi generasi baru TTS untuk mempersiapkan diri masing-masing dengan seberapa banyak pengetahuan dan skil tentang teater.
Sudah tiba masanya pelakon-pelakon yang sudah berpengalaman mencuba untuk mengarah sesebuah drama pentas dan menulis sesebuah karya.

Malam semalam adalah malam show pembuka tirai TTS untuk semester ini.
Berjudul "Belenggu 50", yang diilhamkan daripada karya Dinsman "Menunggu Kata Dari Tuhan".
Itu secara formalnya lah.
Show tersebut bersempena majlis pembukaan Heart4Islam (H4I), sebuah program anjuran Rakan Masjid.
Kali terakhir TTS perform untuk H4I adalah pada tahun 2008 dengan teater Qum!
Terus judul teater tersebut dijadikan nama bagi sebuah kompeni teater berdaftar di Kuala Lumpur. Iaitu The Qum Actors. Nama kompeni sudah profesional.

Apa pun rehearsal pada petang itu berjalan dengan lancar. Alhamdulillah.
Para pelakon pun baik-baik dan semua hadir.
Jadi tiada apa yang aku harus risaukan sangat untuk show malamnya itu.
Walaupun persediaan hanya dua hari sahaja.

Ada beberapa komen daripada Aini, mantan Presiden TTS yang turut hadir menonton.
Malas nak taip balik. Jadi aku copy paste sahaja daripada perbualan di GTalk. Selepas pulang dari mapley.

1:47 AM me: apa komen show tadi? tak bgtau pun tadi hehe
1:48 AM [TTS]: ade bbrape part aku tsentuh ngan character kerel
tp emotion dia x all out
yg aku pasti dia pon pasan
suara atul sayup2...dia x cari mic
1:49 AM overall mmg 'terkesan'
kire sampai maksud skrip tu kpd pnonton
tu yg aku suke
hehehe
yg lain cm biase...hebat2~
1:50 AM me: woah wpun ada ekonomi dan boikot kan.. aku tak perasan tu. tak proofread pun hehe
anis pelakon baru camne?
[TTS]: dia pndai cari mic
1:51 AM facial expression bole dbaiki
me: dengar jelas la tadi ye
[TTS]: cuma part nangis tu obvious fake la kn
me: oh okay
haha
[TTS]: haha
dia x didedahkan lg ngan sume2 teknik tu
1:52 AM so aku bole terima la
me: haha. tu lah.. terus wat show camtu je kan. takde proper trening
[TTS]: bgus sbb aku x nmpk dia nervous
1:53 AM me: tapi pelakon lain dengar jelas kan? aku kat depan tgh amek gambar dengar macam tak berapa kuat mic tu
[TTS]: mmg bpotensi besar gitu
mic mmg x brape kuat
x cm rehearsal ptg td
me: oh
puak
pulak
[TTS]: tp kbanyakan plakon project suara
so ok jelas
me: oh okay
anis mmg berpotensi besar
pelapis pelakon pompuan gitu
1:54 AM [TTS]: cm ammar tu...kena ajar dia supaya btenang throw line
dia pon cm ash gak
me: hmmm betul jugak tu
[TTS]: xpe...tu pon 1st time utk ammar kn
me: eh?
[TTS]: blakon dpn org ramai
me: aah laaaaaaaa
haha
1:55 AM 1st time kan dia berlakon
baru perasan
[TTS]: haah
me: haha
[TTS]: dia masok2 dpt teknikal dl
me: haha okay la tu
1:56 AM pacing tadi okay la kan?
[TTS]: overall best
timing pon elok2 je 30min
pacing cantek
me: woah
[TTS]: x cpt sgt..x slow sgt
me: okay
[TTS]: org bole tangkap cite tuh
kecuali pkataan cm ekonomi dan boikot tu la
1:57 AM me: LOL
[TTS]: pnonton bole gelak plak
haha
me: mmg harus gelak okt
kot~
haha
[TTS]: hahaha
sbb tetibe ade pkataan moden kn
hahaha
me: tu la kan....
haha
mmg awkward


Syabs dan tahniah pada semua yang terlibat dalam show pertama kali ini.
Show pembuka tirai yang bagus.
Terima kasih pada semua yang terlibat secara langsung mahupun tidak.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan