Khamis, Februari 18, 2010

Bangsawan THJ : Hari 3 / Latihan 2 / Babak 1-2


Rabu 17 Feb. Petang, 5.30 - 7.30 petang.
Kehadiran membanggakan.
Hanya beberapa orang saja yang tidak hadir.
Rasanya budak foundation ada kelas petang.
Tak mengapa.


I

Hari ini aku tertinggikan suara.
Aku ingat aku dah dapat kawal.
Mungkin dapat kawal sikit-sikit saja kot.
Aku tak suka sebenarnya meninggikan suara kat budak-budak lain.
Sebab aku akan rasa bersalah sepanjang hari tu.
Cuma reaksi spontan aku kalau rasa annoyed.
That's my bad dan aku akuinya.
Maka benarlah juga kadang-kala aku terlalu logik bak testimoni SEFA.
Otak logik aku pun kadang-kala bercampur baur dalam arena otak seni.
Umpama bapak aku berlakon dan aku mengarah, dan aku meninggikan suara pada bapak aku yang ada buat silap waktu berlakon.
Memang niat nak menegur lakonan bapak aku tu. Tapi itu sudah jadi terlalu logik! Kan...
Sampai sekarang aku masih berpendapat bukan senang nak jadi pengarah teater. Fuh. Aini, kalau kau masih ada, mesti tempat aku di atas pentas! hahaha. Tapi.. bukan kau pun kadang-kadang meninggi suara jugak ke? :P Ah, tapi kau ada alasan PMS! Aku nak guna alasan apa?! :P
Aku harap tiada yang ada hard feelings, especially budak baru.
Budak lama pun harap-harap tiada hard feelings.
Dan tidak dibawa-bawa ke luar pentas dan dewan.

Idola director aku dalam TTS adalah Koba.
Dr Shark pun ya juga, tapi itu pun senior dulu ada cerita yang Dr Shark dulu pun garang juga... Ruginya, aku tak sempat merasa zaman Dr Shark garang.
Entahlah. Bagi aku tak semestinya direktor kena garang atau strict.
Yang penting bagi aku, direktor kena berpengetahuan luas tentang teater.
Dan banyak idea.
Sebab itulah idola direktor dalam TTS aku adalah Koba.
Sebab Koba banyak idea on-the-spot waktu mengarah budak-budak.
Idea aku susah nak keluar on-the-spot waktu mengarah.
Waktu tak mengarah saja baru keluar.
Mungkin sebab tu aku rasa aku lebih sesuai menulis berbanding mengarah.
Ya, pasal hal ni, aku yakin dan pasti.

Aku sememangnya masih mencari stail dan identiti aku dalam mengarah.
Stail dan identiti aku dalam menulis sudah ada.
Tapi stail mengarah belum ada lagi.
Semestinya aku tak mahu jadi pengarah yang terlalu mengarah, yang garang, serius atau strict sangat.
Ya lah, pelakon mana yang suka kalau pengarah garang nak mampus kan... Kat mana-mana pun macam tu.

Tapi.. adakah ia sekadar mitos? Direktor dan Stage Manager seharusnya emosional? Entahlah. Mitos saja agaknya. Sebab bagi aku, setiap perkara dalam dunia ni mesti ada pengecualian, exception.
Mungkin seorang direktor yang tegas tapi dalam masa yang sama friendly adalah seorang direktor yang paling bagus, terbaik dan paling profesional.
Hmm.. ya, itulah pendapat dan pendirian aku.
Tapi aku rasa aku kena expose diri aku kepada lebih banyak lagi stail dan gaya para pengarah teater di luar sana.
Caranya... ya, sudah pasti caranya dengan masuk ke dalam kandang orang lain. Berlakon dalam production orang lain, di bawah arahan seseorang yang lain, yang lebih berpengalaman, yang berkelayakan dan seumpamanya.
Harapan aku agar aku boleh mengarah dengan lebih baik lagi.
Jadi group leader dalam hal akademik pun aku tak bagus, harap-harap dalam hal seni teater ni taklah macam tu juga.
Kalau dah cuba juga tapi tak bagus-bagus juga... hmm.. aku akan baiki skil menulis aku.. dan teruskan mencuba lah. Cuba dan terus mencuba sampai berjaya!
Yeah!


II

Latihan petang ni agak lama dan panjang.
Sebab Babak 2 memang panjang.
Babak 1 ulang latihan kembali.
Reaction antara para pelakon masih kurang.
Chemistry 5 pendekar belum wujud lagi.
Jebat.. Jebat.. Jebat... masih belum light lagi.
Nampak gaya dia kena buat 'personal training' dengan Doc Shark nanti.
Sebagaimana Doc Shark buat personal training dengan aku masa bawak watak YB dulu.. Mahu tak berpeluh dulu! Berpeluh kot walaupun dalam bilik berhawa dingin.
Tapi yang bagusnya bila ada personal training ni... direktor lebih fokus.. dan tak akan ada gangguan daripada pelakon atau krew lain yang sibuk berborak atau meeting dekat belakang direktor. Oppss! Hehehehe.
Jebat... dia berjaya sebut satu line dengan light sekali saja petang ni.
Selebihnya? Masih stiff dan teragak-agak. Ah, kena suruh dia let go nanti.
Tuah bagi aku tak ada masalah besar. Khairil sudah banyak pengalaman.
Nizar sebagai Lekir juga banyak yang perlu dibelajar sebagai orang baru.
Tapi suaranya yang kuat jadi satu kelebihan baginya.
Datuk Bendahara pula... masih belum cukup tua. Perlu lebih take time lagi dan tak laju waktu sebut line. Pacingnya paling penting. Suaranya tak ada masalah untuk jadi seorang yang tua dan bijak. Olah tubuhnya juga tiada masalah besar cuma perlu diperbaiki supaya nampak lebih tenang dan tak kekok.
Arya Petra setakat ini tiada komen yang perlu dikomentarkan.
So far so good. Cuma ada diingatkan supaya tidak keluar 'lagu' sewaktu menyebut line yang panjang.
Line yang panjang adalah tricky untuk pelakon melakonkannya dengan baik.
Line yang 'berlagu' boleh mendorong pendengar (penonton) untuk berasa bosan dan menjatuhkan energi.
Watak Sultan pula.. hmm.. untuk Babak 2 tadi aku tak stop pelakon kat poin-poin yang kurang menyenangkan. Memandangkan masa tak berapa mengizinkan dan aku just nak tengok dulu the whole flow.
Blocking untuk Babak 2 di Balairong juga masih haru-biru.
Zaid pelakon baru kena belajar lagi expression wajah.
Tun Teja? Macam biasa, macam Nisa' cuma kali ni aku suka lenggoknya masa berpantun.
Raden Mas? Esok lusa kena buat vokal dulu.
Patih Karma Wijaya rasanya boleh cari karakter lagi. Sama ada jahat yang betul-betul nampak jahat... atau nampak baik, tapi sebenarnya sangat jahat dalamannya.
Zafran sebagai Tun Bija Sura pula perlu diasah lagi asas-asas lakonan. Mungkin dah lama tak berlakon jadi seolah-olah baru mula berlakon. :P
Tapi itu semua tak mengapa boleh diperbaiki atas kemahuan pelakon sendiri.
Atul sebagai Inangda pula masih belum jadi licik. Kalau boleh aku mahu karakternya unik dari semua segi. Kalau boleh suaranya lain, olah tubuhnya lain dan ekspresi mukanya lain. Kalau boleh lah...


Sekian untuk kali ni.
Hanya rasa jujur dari aku yang tengah dilema ni.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan