Selasa, Februari 23, 2010

Bangsawan THJ : Hari 6 / Latihan 5 / Babak 1-2

Isnin 22 Feb 2010. Malam, pukul 9.00 - 12.00
Round kedua training pun bermula.
Memandangkan aku ada kelas Co-Q Drama & Theatre II dari pukul 8 (iaitu 8.40) sampai pukul 10 malam.
Aku hanya datang training pukul 10 malam.
Nasib baik budak-budak semua dah warm-up.

Untuk training malam ni, aku lebihkan perhatian aku pada perkara-perkara kecil.
Maknanya training untuk lakonan lebih detailed.
Tak dilupa juga blocking yang memeningkan kepala khususnya untuk babak di balairung seri.
Inilah padahnya tak ada penasihat bangsawan.
Boleh ke buat macam tu? Boleh ke buat macam ni? Khususnya adat istiadat di istana waktu dulu.
Tak boleh bantai saja. Kalau buat bantai saja kemudian kesalahan itu dapat dikesan oleh penonton, penonton akan perasan dan kritik.
Ini teater bangsawan lah.
Walaupun bangsawan ini bangsawan moden, tetapi elemen asas bangsawan tak boleh pula tak ada.

Dan sebelum mula apa-apa, rata-rata pelakon tak hafal skrip lagi.
Okay, fine. Baru round kedua training kan....


BABAK 1

Untuk Babak 1, Nizar sebagai Lekir tidak hadir latihan. Dia juga sekelas Co-Q dengan aku, jadi aku ingat dia akan terus datang training yang tempatnya tak jauh dari LH1 tu. Kenapa tak datang? Aku tak tahu. Kali ni aku akan jadikan perkara kehadiran training ini satu perkara kecil dan ringan. Aku tak kisah pelakon nak datang training atau tidak. Sebab yang nak berlakon adalah pelakon. Kalau tak datang training, lakonan pun macam sampah. Jadi bila selesai show bukan sahaja pengarah akan kritik, tetapi penonton pun dapat nilai dan kritik, pelakon mana yang macam sampah, pelakon mana yang mantap. Jadi semuanya terpulang pada diri masing-masing, nak datang training atau tak. Aku tak akan marah kalau tak datang training sebab sibuk nak buat kerja lain sekalipun. Seperti Hussein sebagai Sultan yang tidak hadir juga atas kerja eventnya. Tapi itu tak jadi masalah bagi aku, asalkan bila waktu training berikutnya, lakonan kau meyakinkan aku. Hehehe. :)

Yang lain, semua hadir. Bagus dan tahniah untuk itu.

Tuah, Jebat, Lekir, Lekiu & Kasturi ada masalah besar. Chemistry. Reaction.
Kalau diaorang hanya 'bersama' di atas pentas waktu latihan, tetapi tidak di luar pentas, mereka berlima ada masalah besar untuk wujudkan chemistry sebagai 5 pendekar bersaudara itu.
5 pendekar BERSAUDARA beb. Bukan kawan-kawan biasa. Sahabat beb, sahabat.
Lebih-lebih lagi Tuah dan Jebat. Chemistry mereka berdua ni kena sangat kuat. Kedua-duanya perlu saling menyayangi. Bukannya musuh. Mereka berdua jadi musuh bila Tuah hendak bunuh Jebat nanti. Awal-awal, tidaklah begitu.
Nazrul sebagai Lekiu ada gaya dan stail yang unik. Untuk itu, aku suka wataknya sebagai Lekiu. Namun, lontaran suaranya masih perlu diperbaiki. Dan reactionnya.
Aiman sebagai Kasturi, walaupun setakat ini tak ada line (bercadang nak bagi dia line juga), tetapi kehadirannya atas pentas tidak boleh diambil ringan. Olah tubuhnya sebagai pendekar masih perlu dicari. Jebat juga masih perlu cari olah tubuh pendekar yang tetap. Bukannya meleset ke kanan ke kiri macam Ayie yang sebenar, atau watak yang dipegangnya dalam Asylum tempoh hari. Bukan. (Ada masalah melekat jugak ke?)
Khairil sebagai Tuah meyakinkan aku yang dia ada study karakternya di luar waktu training. Betul atau tidak itu tak penting, tetapi waktu training malam itu dia lebih nampak meyakinkan sebagai Tuah dan dah hafal banyak line. Aku juga ada suruh semua pelakon yang lain tengok bagaimana Khairil play dengan line dia. Okay, mungkin ada yang kata, dia memang pelakon yang dah berpengalaman. Well, sebab tu lah pelakon yang lain perlu belajar daripadanya.
Pelakon yang lain pun boleh saja buat sehabis baik, asalkan ada inisiatif dari diri sendiri untuk study karakter tu. Yes, INISIATIF DIRI SENDIRI. Dan ramai juga pelakon yang kadang-kadang okay, kadang-kadang tak.. Pelakon pun ikut mood jugak ke? Aku ingat penulis saja yang perlu ikut mood menulis. :P
Melur pula.. Melur ye.. Lontaran suaranya masih perlu diperbaiki. Emosinya perlu lebih lagi. Dia perlu rasa apa dialog yang disebutnya. Kalau sedih, rasa sedih dulu. Kalau merajuk, rasa merajuk dulu dengan Tuah. Setakat ini olah suaranya baik, setakat aku belum lihat dengan lebih mendalam lagi.
Kemudian, Jebat. Jebat paling susah aku nak train. Dia masih tak enjoy lagi dengan karakternya itu. Tapi manalah tahu kan waktu show nanti dia jadi pelakon terbaik ke. Macam waktu Asylum dulu ke? Entahlah. Ini bangsawan, dan kita tunggu dan lihat progresnya untuk latihan akan datang. Setakat ini tiada perubahan yang ketara pada karakternya. Suka tengok direktor waktu tengah training, sama ada jadi ke tak dia buat? Sama perangainya waktu Asylum dulu. Suka tengok Aini waktu dia tengah training. Buat sajalah wei!! Haha.

Waktu aku berjalan pergi ke kelas malam tu, aku sempat masukkan diri aku ke dalam minda karakter Jebat. Banyak emosi yang boleh dilahirkan waktu tu. Terus boleh rasa sebak kalau kau pilih emosi sedih untuk dikeluarkan dari minda kau. Okay, ini bahagian yang sedikit mengarut tetapi benar.

Kelas teater tadi belajar pasal realism. Belajar teater secara formal memang buat aku kekok. Tapi masih mengujakan. Dan lepas tu aku terus teruja nak buat satu teater realism suatu hari nanti memandangkan TTS tak pernah buat teater realism. Bagi aku, ia lebih mencabar. Dan bila belajar pasal realism hari tu, otak aku terfikir-fikir tentang 'realiti' dan juga 'mati'. Mungkin aku boleh jadikannya sebagai tapak untuk teater masa depan aku, "HARI JADI MATI". Inilah yang aku ada sebut dulu, bila aku tengok ada sekumpulan budak-budak Cina sambut hari jadi, aku terus terfikir nak buat teater pasal tu. Mungkin boleh jadikan Timmy dan Syafiq (budak baru yang cakap Cina berhabuk tu) sebagai watak utama.


BABAK INTERLUDE

Yang menariknya babak interlude ni, slot tu sebenarnya untuk Extra Turn 1. Iaitu tarian tradisional orang kampung. Dan waktu tu Datuk Bendahara dan datuk-datuk lain sedang melihat keadaan kampung. Kemudian masuk pula pengamuk menghuru-harakan keadaan. Pengamuk ada dua orang. Nak mengamuk pun walaupun tak ada line, tapi kena ajar juga macam mana nak buat ikut blocking.


BABAK 2

Babak 2 yang aku risaukan adalah:

Lontaran suara tuanku permaisuri Tun Teja dan Raden Mas.

Adat istiadat istana yang aku banyak tak tahu (tapi boleh belajar daripada video-video bangsawan lain).

Blocking.

Dan kedudukan Tun Tuah waktu tu.

Perihal lakonan pula tiada masalah kecuali watak Sultan perlu diasah dengan baik (eh semalam Sultan tak datang, jadi tak dapat nak asah apa-apa yang patut.)

Raden Mas pula kena cari slang Jawa. Dan adegan menangis selepas ketua lanun dibunuh masih fake. Nak kena ajar juga lepas ni nampaknya. Semalam tak perasan, direktor-direktor muzik, stage, semua tengah sibuk melontarkan pelbagai soalan pada aku. Sampai meroyan aku dibuatnya meminta-minta seorang penasihat bangsawan turun dari langit. Ha ha ha.

Tapi tak mengapa! Kita teruskan kerja keras dan usaha kita.

Ingat, bangsawan Tuah Hang Jebat kali ini versi Islami sikit. Sikit sajalah. Tapi masih, ia perlu ditekankan dan ditonjolkan! ITU IDENTITI KITA, DAN PERJUANGAN KITA BEB!

Peace!

Oh ya, belum habis lagi. Baru teringat. Setakat semalam, Atul sebagai Inangda aku rasa ada sesuatu yang perlu diperbaiki tapi perhatian aku semalam tak berapa jelas. Esok lusa kita tengok balik macam mana ya.. Tapi Atul dah pandai main spacing dan blocking dia. Senang, tak payah nak ajar kan... Hehehe.

Okay, sekian untuk kali ni.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan