Ahad, Februari 21, 2010

Rawak: Sembang Borak Teater

Semalam aku rasakan yang karya Tukang Kasut Jalan Rogayah (TKJR) aku macam sampah. Dan perlu refine skrip tu. Hari ini, aku rasakan yang TKJR ada lapisan yang menyatakan: obses pada sesuatu yang duniawi akan membawa 'mati'. Sekarang, bagaimana hendak tonjolkan kehendak aku itu? Sentuhan dan gubahan seorang pengarah yang kreatif?

Mati hati ke?

Tercemar oleh udara yang tercemar. Walau ia hanya sa-kadar satu ibarat. Perlukan terapi seni tampak. Dah lama tak menikmati hasil seni tampak. Nanti nak pergi Pasar Seni tengok apa-apa pameran yang ada.

Ada mata tengok nikmat dunia?

Dalam perjalanan ke Penang semalam. Dalam Transit, aku ada berborak dengan Nuzul pasal perihal set dan kostum bangsawan. Bila sembang-sembang aku pun terkeluar idea. Minta-minta idea tu tak mustahil dilakukan. Juga, kagum dengan semangat Zizi, Esah, Nuzul dan Syi yang TAK tidur malam sebab buat kerja set dan kostum. Aku tabik hormat di situ. Jadi pelakon perlu bersemangat buat kerja karaktor juga. :)

Seni ada di mana-mana bagi yang melihat?

Waktu jalan-jalan dalam pasar malam bersama rakan-rakan sepentas pun begitu juga. Rasanya lebih mudah aku ilham aku keluar bersama rakan pentas berbanding seorang diri. Lebih-lebih lagi situasi pasar malam menggamit jiwa aku melihat tabung-tabung derma. Rakyat memang perlu didahulukan, tetapi...

Perihal manusia berkalau-kalau, bertapi-tapi?

Penulis ada "writer's block", iaitu 'empangan' yang menyebabkan penulis stuck untuk teruskan menulis. Pak Samad Said pula berkata, ia hanya sa-kadar satu sifat MALAS penulis. Jadi kena rajin teruskan menulis. Kalau minat, pasti tiada masalah. Tapi kalau TERPAKSA tulis report engineering, boleh tahan kena tentang kuat jugalah rasa malas tu.

Malas baca skrip, tak mengapa. Asalkan jangan malas datang training!

The Qum Actors perlukan kickstart. Yang diharap-harapkan perlu dilepaskan dan orang lain tak boleh terlalu mengharap, sebaliknya mengharap pada diri sendiri supaya boleh menggerakkan apa yang diharapkan, dalam hal ini, TQA. Aku harap aku akan kerja di KL nanti. Siapa kata aku tak nak masuk TQA dan masuk production lain? (Ada niat jugak tu nak masuk production lain...)


Ini hanya catatan rawak. Dan awak, ya, awak memang rawak! Siapa awak?


Tiada ulasan:

Catat Ulasan