Sabtu, Februari 20, 2010

Bangsawan THJ : Hari 5 / Latihan 4 / Babak 4

Jumaat 19 Feb 2010. Pukul 6.00 - 7.00 petang.
Lepas selesai meeting FYDP dengan SV, aku terus ke MPH.
Aku sampai baru pelakon baru warm-up. Ingatkan dah mula berlatih. (Harapan)
Tapi tak mengapa.

Latihan Babak 4 ini tidak melibatkan ramai cast. Jadi boleh beri tumpuan yang lebih.
Komen untuk sesi latihan kali ini? Memuaskan.
Dan aku berasa puas.

Enough said?

Harapan lah.

Babak 4 dimulakan dengan adegan Jebat bermadu kasih dengan Dang Baru.
Memandangkan aku anggap Ayie dan Syira dua-duanya tak pernah bermadu kasih di dunia betul, perasaan bagi adegan sebegitu perlu dicari dan dirasai.
Again, chemistry antara dua watak ini perlu ada dan dibina hari demi hari.
Sebagaimana chemistry antara Srisegala (Khairil) dan Masayu (Tasha) dalam teater Kerusi dulu.
Dan juga chemistry antara Wangi (Aini) dan Arnab (Acab) dalam teater Cinta Sang Arnab dulu yang tak berapa best tu. Hahaha.
Dan dalam bangsawan THJ ini, Jebat (Ayie) dan Dang Baru (Syira) perlu menjalin chemistry, perlu menjadi pasangan bermadu kasih, alah, bercintalah senang kata. Kalau dah pernah bercinta pasti mudah.
Aku rasa tak ada masalah sebab mereka berdua pun bukannya baru kenal dan masing-masing dah biasa antara satu sama lain berdasarkan pemerhatian alam semulajadi.
Namun begitu latihan petang tadi merupakan latihan pertama Dang Baru secara sebenar di atas pentas teater. Jadi sudah pasti asas-asas lakonan masih perlu dipelajari.
Reaksinya harus tepat dan kena. Sebutan dialognya harus tidak berlagu. Lenggok suaranya sewaktu berpantun adalah baik tetapi harus pandai membezakan antara berpantun dengan bercakap biasa.
Jebat pula bertambah baik dari segi fokusnya pada latihan. Dah tak teragak-agak. Dah tak tersengih-sengih atau terjelir-jelir lidah dan apa-apa ekspresi muka pelik.
Memandangkan babak 4 ni energi si Jebat marah harusnya tinggi, jadi Ayie tak ada masalah sangat. Babak ini boleh jadi babak terbaik Jebat bila waktu show sebenar nanti.
Seperkara lagi aku mengharuskan Jebat dan Dang Baru memberikan maksud dan perasaan dalam pantun-pantun. Seharusnya bukan sekadar menyebut pantun tu tanpa merasainya memang nak kena lempang lah pelakon yang berlakon macam tu waktu real show! Sepak sepak sepak karang. Hehe.
Datuk Bendahara pula aku hanya memesan Daus supaya lebih take time lagi dalam menyebut dialog. Sesungguhnya itu adalah perkara asas yang perlu dikuasainya dengan betul dan kemas kemudian barulah karakter tuanya menjadi. Daus memang dari dulu cenderung untuk sebut line dengan laju. Jadi aku anggap kali ini watak ini mencabar potensi Daus sebagai pelakon dan masih, aku pasti yakin Daus boleh membawanya dengan latihan yang baik. Yeeeeeee!
Tuah? Macam biasa, pelakon berpengalaman yang masuk TTS saing dengan aku ni tak perlukan tunjuk ajar dah dari segi lakonan. Hanya sedikit peringatan dan pesanan biasa saja seperti kesinambungan tahap energi Tuah dengan Jebat. Yang lain, semuanya okay saja!
Oh tapi, baru aku ingat dan aku tak terberitahu lagi pada Tuah, aku mahu lihat Tuah bila berbicara dengan Melur dan Tun Teja supaya lebih manis bicaranya, lebih charming barangkali.
Tiba-tiba aku dapat rasa aura Tuah masih ada dalam diri aku. Ah, kenapa aku tak berlakon? Haha.

Hmmmmmmmmm!

Petang tu aku puas dengan sesi latihan. Terima kasih kat para pelakon yang sangat baik!

Esoknya, hari Sabtu aku dan beberapa orang TTSian lagi akan pergi ke USM Penang, menonton maraton monolog pencegahan rasuah dari pagi sampai ke petang. Monolog terpanjang di Malaysia dan akan masuk dalam Malaysia Book of Records.

Jadi aku boleh nikmati nikmat seni di sepanjang perjalanan pergi dan balik nanti.

Di kesempatan ini juga aku ada buat satu puisi pendek tatkala hati aku tengah lara dan merindui.



"Peras"

sekitab ungkapan dilafaz
tolak ke dalam rahang
sekat di tekak
bengkak dan lalu kesat
perasaan diperas
beribu talu
dengung anak tekak
menggetar pemetik dalam rangka

sejilid kata-kata penggugat nadi
diperas perasaan pada hati yang mengadu
pada makhluk apa dan mana
nama yang tercakar-cakar
boleh ditahan bisa bahangnya pada kulit nipis
pasti tiada lagi yang perlu penafian
tulang belulang bergetar beribu
keras diperas perasaan rindu

sudah hanya tentu padamu
dan padaMu kebesaranNya




Tiada ulasan:

Catat Ulasan