Ahad, Januari 31, 2010

Ulasan Tak Rasmi Bangsawan Laksamana Cheng Ho

Sabtu, 30 Januari 2010. Lebih kurang 30 orang ahli TTS dari UTP dan KL pergi menonton teater bangsawan berjudul Laksamana Cheng Ho di Panggung Bandaraya KL. Ia merupakan produksi sulung alumni ASWARA yang diarahkan oleh Shahrul Mizad Ashari beserta bimbingan Seniman Negara Rahman B.

Tujuan kami semua menonton bukannya saja-saja atau suka-suka tetapi untuk menyaksikan sendiri bagaimana bangsawan tersebut dipentaskan kerana kami akan mementaskan sebuah bangsawan Jebat pada bulan April nanti. Dan sudah pasti setiap produksi yang berlainan akan tampil dengan cara dan gaya pementasan yang berlainan. Jadi kami semua mahu belajar daripada pemerhatian sendiri di samping pembacaan tentang teater bangsawan dari buku-buku atau artikel-artikel yang sedia ada. Jadi sebagai kumpulan teater yang punya pengalaman kosong dalam bangsawan, dan tanpa adanya pembimbing bangsawan yang berpengalaman, kami akan cuba mempelajari apa sahaja daripada persembahan bangsawan kumpulan lain.

Maka ulasan terhadap bangsawan yang ditonton ini hanyalah sekadar pendapat peribadi saya sendiri dan mungkin tidak berapa bagus pandangannya memandangkan ini hanya merupakan kali ketiga saya menonton bangsawan secara langsung. Saya akan ulas mengenai lakonan, set, kostum, make-up serta koreografinya, muzik dan teknikal terlebih dahulu sebelum membuat ringkasan komen saya terhadap keseluruhan cerita.



LAKONAN

Lakonan Que Haidar sebagai Cheng Ho saya rasakan berjaya dan berada pada tahap yang baik. Que sememangnya seorang pelakon drama TV dan filem yang sudah komersial tetapi ia merupakan lakonan pentasnya yang pertama. Ada sedikit olah tubuh Cheng Ho nampak sedikit kekok ketika berjalan mengikut blocking dan ketika bereaksi dengan Ang Di Po pada babak-babak awal namun begitu saya berpuas hati apabila ketegapan Cheng Ho berdiri tegak pada babak akhir adalah cukup kemas, jelas dan diisi dengan emosinya yang tetap dan teguh dengan pendiriannya dan kesetiaannya.

Ang Di Po pula bagi saya cukup cantik untuk menjadi seorang puteri bagi Maharaja Meng. Wataknya yang mencintai Cheng Ho nampak tulus dan ada satu ketika dia bertindak seperti mendesak Cheng Ho membalas cintanya. Jadi saya boleh katakan permainan emosinya berjaya. Tambahan pula lakonannya bersama Cheng Ho di babak akhir telah berjaya membuatkan air mata berlinangan di kelopak mata saya. Secara asasnya, berdasar pembelajaran saya baru-baru ini, lakonan bangsawan adalah lakonan improvisasi. Seperti mana ketika Puteri Ang Di Po tidak dapat mencari jarum sanggul di kepalanya, dia terus mengcekik lehernya sendiri. Dan saya percaya walaupun pada permukaannya, lakonan dalam bangsawan kali ini nampak lancar seperti mengikut skrip, tetapi asas improvisasi dalam bangsawan pasti ada.

Maharaja Meng yang didukung oleh Xavier Fong juga telah berjaya melakonkan wataknya dengan baik. Selain kefasihannya menuturkan dialog dalam Bahasa Melayu, dia juga berjaya mewujudkan satu karakter yang unik iaitu dari segi gaya olah tubuhnya. Walaupun adakalanya gaya kedua belah tangannya nampak statik, tetapi saya dapat menerimanya dan menganggapnya adalah karakter yang ingin diwujudkan oleh Fong. Perkara utama yang saya ingin sampaikan di sini ialah lakonan berkarakter bukannya berlandaskan kostum dan make-up semata-mata, tetapi perlu dibina daripada inisiatif pelakon sendiri di bawah bimbingan pengarah. Kalau lebih ramai lagi pelakon teater Melayu berbangsa Cina seperti Fong dalam sesuatu pementasan sebegini, sudah pasti saya akan berasa begitu kagum.

Begitu juga dengan watak Yang Lue Sai Sue iaitu ketua dayang dan pengasuh Puteri Ang Di Po yang tampil dengan karakternya tersendiri. Ini boleh dilihat pada Babak 2 di mana dia mengeluarkan suara high pitchnya untuk meredakan keadaan kucar-kacir orang ramai di pelabuhan. Dan dia melakukannya sebanyak dua kali yang mana bagi saya merupakan bilangan Faktor-WOW! yang paling optimum. Kalau buat banyak kali ia sudah jadi kebiasaan dan sudah hilang keasyikkan Faktor-WOW!nya. (Faktor-WOW! adalah istilah yang saya cipta sendiri, merujuk kepada Faktor-X, iaitu sesuatu yang unik dan significant dalam sesuatu persembahan yang boleh membuatkan penonton kagum dan ingat selepas keluar dari panggung.). Selain itu, saya juga berasa senang melihat aksi Yang Lue Sai Sue yang bersahaja, lontaran suara yang bagus, reaksi yang baik (dapat dilihat dengan jelas sewaktu dia mendengar khabar berita yang Cheng Ho akan pulang dari pelayaran), dan permainan emosi yang baik sebagai seorang sidekick Puteri Ang Di Po.

Lakonan watak-watak yang lain juga tidak kurang bagusnya. Cuma sudah pasti empat orang watak utama yang saya ulas di atas seharusnya lebih menonjol. Dan ini tidak bermaksud watak-watak yang lain boleh dihiraukan. Sebagai contoh, watak Ma Ta Hai yang bergandingan dengan Mei Fan telah beraksi dengan cukup baik dalam Babak 2, satu-satunya babak komedi dalam bangsawan ini.



SET, KOSTUM, MAKE-UP

Saya tidak arif tentang perihal perincian set, kostum dan juga make-up untuk bangsawan. Jadi saya tidak akan mengulas dengan lanjut mahupun memberi komen yang set atau kostum itu tepat atau tidak dan seumpamanya.

Namun begitu saya sifatkan set bangsawan ini sebagai simple tetapi menarik. Contohnya dalam Babak 1, hanya sebuah gendang dan platform rendah sahaja yang diletakkan di tengah-tengah pentas. Manakala dalam Babak 4 di kapal Cheng Ho pula, hanya backdrop dinding kapal serta kain besar beserta tali sahaja yang digunakan bagi mewujudkan suasana di atas kapal. Malah ada adegan di mana tiada satu pun props yang hadir di atas pentas (sudah dikeluarkan lebih awal) contohnya adegan Cheng Ho memotong kemaluannya dan adegan Maharaja Meng menulis watikah.

Kostum-kostum juga amat cantik dan terperinci pada pandangan saya. Relatif kepada kecantikan kostum itu, saya berharap dapat melihat singgahsana Maharaja Meng dalam balairong istana juga cantik-cantik tetapi harapan saya itu hanya tinggal sebuah harapan, set balairong istana bagi saya nampak seperti biasa sahaja.

Walaupun begitu, secara keseluruhannya, set bangsawan ini menarik kerana berwarna merah dan set lambang naga (berwarna emas) dengan (seolah-olah) bola naga yang juga berwarna adalah salah satu set yang harus dipuji dari segi rekabentuknya. Tidak kurang juga dengan rekabentuk kapal yang besar dan tinggi yang mana kepala kapal yang berbentuk naga juga sudah boleh dilihat di sebalik tabir bahagian belakang dari awal tirai dibuka. Mungkin ada yang perasan, mungkin ada yang tidak.



TEKNIKAL, MUZIK, KOREOGRAFI

Perkara yang paling saya suka dan hargai adalah kemampuan produksi bangsawan ini menggunakan elemen pencahayaan yang pelbagai bagi membantu memberikan mood dan mewujudkan lagi suasana pada babak-babak yang berlainan seperti babak romantik, babak sedih, gembira dan sebagainya.

Sepanjang pengalaman saya berteater, teknikal adalah satu kerja produksi yang sangat kritikal dari awal kerja produksi sehinggalah tirai ditutup pada pementasan terakhir. Malah kerja teknikal juga berisiko tinggi. Risikonya adalah technical glitches. Akibatnya, penonton akan kecewa walaupun kesilapan itu hanya kesilapan kecil yang sebenarnya boleh dimaafkan tetapi penonton tetap akan melahirkan rasa kecewa. Dan itulah yang telah berlaku apabila ada kesilapan teknikal ketika paparan visual watikah Maharaja Meng.

Teknik keluar-masuk props sewaktu babak sedang berjalan juga dilakukan dengan kemas menggunakan teknik yang saya biasa lihat ketika menonton apa-apa teater muzikal di Istana Budaya. Muzik latar juga digunakan hampir pada setiap masa walaupun pelakon sedang berdialog. Namun begitu, dialog yang ditutur oleh para pelakon tetap boleh didengari dengan jelas. Cuma masalah berlaku apabila Cheng Ho dan Puteri Ang Di Po menyanyi dalam babak awal yang mana nyanyian mereka tidak dapat didengari dengan jelas. Pilihan muzik latar juga sesuai dengan mood sesuatu babak itu dan yang paling berkesan adalah apabila muzik latar mencapai peak pointnya selari dengan adegan klimaks. Tidak lupa juga kesan bunyi di atas kapal yang menghampiri bunyi yang sebenar. Voice over dengan efek echo yang kemas pada babak terawal juga memberikan kesan yang baik.

Tentang koreografi pula, koreografi adegan terawal sekali sewaktu mantera seharusnya boleh dilakukan dengan lebih kemas dan bertenaga lagi. Saya dapat melihat asap nipis keluar dari kanan pentas yang sekaligus mewujudkan atmosfera dengan efek kabus. Saya anggap itu sesuatu yang telah dirancang, bukannya kesilapan teknikal sebab berdasarkan pengalaman saya berteater, mesin asap juga salah satu alat yang 'membunuh' dan merosakkan pementasan.

Seterusnya saya tertarik dengan teknik slow motion orang ramai pada Babak 2 di pelabuhan. Ia dilakukan dengan baik dan sudah pasti berjaya meraih jeritan penonton (kecuali saya yang sememangnya akan menjadi terlalu serius apabila mula menonton sebuah teater, saya tak tahu kenapa, tapi saya pasti saya memang begitu). Bila saya saksikan adegan slow motion itu, saya terus teringat adegan slow motion dalam teater Asylum, tekniknya sama cuma yang membezakan adalah pencahayaannya.

Koreografi Maharaja Meng menulis watikah juga menarik minat saya kerana ia simple, kemas dan sampai maksudnya (maksudnya, merujuk kepada aksinya, bukan maksud watikah yang ditulis itu). Lagipun watikah yang ditulis adalah dalam bahasa Cina. Kalau ia dipaparkan dengan lancar dan betul sekalipun, rata-rata penonton tidak akan dapat memahaminya. Ini kerana Babak 6 adalah kesinambungan adegan watikah itu yang mana membuatkan saya tertanya-tanya, apa rancangan Maharaja Meng untuk menyelesaikan masalah maruahnya itu?



KESELURUHAN

Pada dua babak terawal, saya berpendapat bahawa bangsawan ini mengadaptasikan gaya muzikal seperti Puteri Gunung Ledang The Musical kerana ada nyanyian, koreografi dan tiada dialog yang langsung. Namun bermula Babak 3, gaya muzikal tersebut tidak ditampilkan lagi.

Dialog-dialog dalam bangsawan ini juga puitis dan menepati expectation saya (atas dasar saya yang juga seorang puitis). Ceritanya sangat mudah dan konfliknya pun ringan. Tiada watak antagonis yang nyata seperti dalam kebiasaan cerita bangsawan yang lain.

Isu utama cerita ini juga kurang jelas bagi pandangan saya. Apakah kesetiaan Cheng Ho yang tidak berbelah bahagi? Atau cinta Ang Di Po yang tulus namun akhirnya membawa kepada masalah? Atau kebijaksanaan Maharaja Meng mentadbir kerajaannya? Atau pun jika dilihat dari sudut luar kotak, betapa tindakan tanpa fikiran itu membawa kepada kemusnahan alam? Mungkin semua yang saya sebut ini boleh menjadi isu cerita ini. Namun sudah pasti, propaganda media akan 'mengangkat' isu memotong kemaluan, atau disebut sebagai 'melenyapkan zuriat' dalam bangsawan ini, dan mencanang-canangkannya. Terpulang kepada persepi individu.

Persembahan extra turn juga adalah baik terutamanya daripada Aishah yang telah mendendangkan dua buah lagu. Kesemua persembahan extra turn bersesuaian dengan mood cerita yang dibina. Lawak jenaka yang disampaikan juga memang kena tepat masa waktu selepas Babak 2, iaitu satu-satunya babak yang komedi.

Maka haruslah saya mengiyakan pendapat mengatakan bahawa bangsawan Laksamana Cheng Ho ini adalah 'bangsawan orang-orang muda', iaitu lebih kepada bangsawan moden. Apa pun, yang penting, saya, sebagai seorang tradisionalis bak kata Dr Shark merasakan kepentingan meneruskan tradisi bangsawan tidak kira sama ada stail moden atau tradisional.

5 ulasan:

  1. berpusing aku cari kau! tak jumpa sebab tak kenal! :(

    BalasPadam
  2. ha ha. dah sesak-sesak macam tu kalau kenal pun susah nak jumpa. :)

    BalasPadam
  3. terlepas nak tonton teater ini. rindunya nak tengok bangsawan. que bermula dengan teater dulu. sama macam zulhuzaimi.

    BalasPadam
  4. Terima kasih atas ulasan anda. Harap x serik melihat persembahan bangsawan akan datang.

    BalasPadam