Ahad, Februari 07, 2010

Ringkas: Teater Yang Lebih Jelas Dalam Hidup

Hujung minggu aku dah nak habis.
Dah masuk hari Ahad.
Sekarang pukul 4.00 pagi.
Tapi tak tidur lagi.

Khamis yang lalu selesai sudah sesi ujibakat.
22 orang layak masuk.
11 orang pelakon.
11 orang krew.
Kali ni pecah rekod kemasukan TTS yang selalunya tidak seramai itu.

Jumaat pula.
Seharian aku membaca hadis tentang kisah Ka'ab bin Malik yang tidak pergi berperang.
Dinsman ada hasilkan karya dari hadis yang sama.
Tetapi lakonan monolog.
Aku pula adaptasikan sebuah teater dari hadis tersebut.
Dan ada beberapa watak.
Lepas faham hadis tu, aku terus menulis.
Selain tu aku juga dengar dua ceramah tentang hadis yang sama.
Satu versi local, satu versi international.
Draf pertama siap juga petang Jumaat itu kemudian aku siapkan edit pada petang hari Sabtu.

Sabtu pagi pula aku jadi fasilitator lagi untuk English In Camp di SMK Gunung Rapat.
Nak cerita banyak tentang beberapa isu yang aku dapat daripada pengalaman aku di sekolah pagi tu tapi rasa malas sekarang ni.
Yang jelas nyata isu perkauman yang akhirnya menjurus kepada beberapa lagi sub-isu.
Pendek kata pengalaman yang sekejap itu amat menyenangkan hati aku.

Sabtu malam pula ada TTS Kickstart bersama-sama dengan ahli baru.
Hanya sekadar malam pengenalan dan ice-breaking.
Aku sangat teruja di dalam.
Kerana sungguh ramai ahli TTS sekarang ni.
Dulu kalau makan di mapley satu meja saja cukup.
Paling banyak dua meja saja.

Alhamdulillah.

Selepas kickstart itu juga terus scriptreading teater untuk majlis pembukaan Heart4Islam yang akan berlangsung pada Selasa 9 Feb 2010 ini.
Watak-watak sudah pun diberikan kepada pelakon-pelakon yang terlibat.
Aku percaya pada kebolehan mereka semua untuk menjayakan show yang amat singkat waktu persediaannya.
Oleh sebab masa persediaan singkat, harus curi-curi masa yang ada untuk berlatih.
Durasi show dalam 20-30 minit seperti yang ditetapkan oleh pihak penganjur.
Aku berharap penonton dan pelakon sendiri dapat memenuhi durasi tersebut dengan rasa sayu dan air mata yang tulus.

Aku lihat cabaran ada di hadapan.
Banyak.
Dan cabaran itu perlu dihadapi.
Untuk mencapai cita-cita yang diimpi.

Petang ni ada casting Bangsawan Jebat.
Aku harap direktor tak pening kepala sangat!
HAHAHAHAHAHA!

Tiada ulasan:

Catat Ulasan