Sabtu, Februari 13, 2010

Bangsawan THJ : Hari 2 / Latihan 1 / Babak 1

Rabu 10 Feb 2010. Petang. 5.30 - 7.00 PM.
Tak semua pelakon yang dapat hadir.
Ini perkara biasa. Tapi tak mengapa.

Perkara pertama yang harus dilakukan adalah memastikan para pelakon baru dapat melontarkan suara dengan betul. Bagi pelakon lama seharusnya dah tak ada masalah. Dan sudah pasti, pelakon baru seperti Aiman dan Anis yang hadir petang itu, dan juga Ammar yang tak berapa baru tapi baru muncul atas pentas semester ini, pasti akan keluarkan suaranya daripada tekak. Apa pun, petang itu aku berpuas hati setakat ini kerana ada sedikit peningkatan daripada latihan lontaran vokal. Tak mengapa, semakin lama berlatih insyaAllah semakin baik nanti.

Kemudian satu perkara penting yang aku pesan pada pelakon yang hadir petang itu ialah supaya mencari karakter tersendiri mengikut acuan pengarah dan mengembangkannya. Terpulang pada inisiatif pelakon itu sendiri, jika dia mahu berlatih dalam waktu latihan sahaja, tidak jadi masalah. Atau pun dia mahu berlatih sepanjang hari, tidak hanya semasa waktu latihan saja pun boleh. Lagi bagus. Seperkara lagi yang aku ingatkan khususnya pada watak utama, Jebat, ialah supaya mencari lenggok tubuh dah bahasa yang lebih kepada pendekar zaman dahulu kala. Memandangkan ini bangsawan kan, tak bolehlah buat stail lakonan teater moden. Si Jebat boleh cari dan buat stail tersendiri yang bersahaja, tetapi bukanlah terlalu bersahaja sehingga tidak nampak gaya seorang Jebat, pahlawan Melayu. Haha. Entah kenapa aku tergelak tiba-tiba bila teringat Ayie berlatih sebagai Jebat pada sesi pertama tempoh hari. Hahaha.

Tapi apa pun, aku yakin dan percaya dengan barisan pelakon Bangsawan Tuah Hang Jebat ini. Sepertimana aku memilih Daus menjadi watak Ka'ab bin Malik yang sudah tua dalam teater Belenggu 50 tempoh hari, seperti itu jugalah aku memberikan keputusan aku pada Dr Shark bahawa Daus boleh membawa watak Datuk Bendahara dalam bangsawan ini. Tapi seperti biasa, kerja karaktor pelakon perlu dilakukan oleh diri sendiri terlebih dahulu sebelum diasah dengan lebih tajam lagi oleh pengarah.

Anis yang memegang watak Melur pula nampaknya seperti perlu ditunjuk ajar satu demi satu teknik-teknik dalam berteater. Tak mengapa, sebab aku dapat lihat potensinya dan kebolehannya belajar dengan cepat. Aku masih ingat lagi, bila aku beritahu semua cast Belenggu 50 hari tu supaya hanya buat tech run sahaja, cue untuk first dan last line saja, Anis tertanya-tanya. Mungkin dia tak belajar pasal running the production waktu kelas Drama & Theatre I dulu. :P Apa pun, lontaran suaranya sewaktu menutur dialog masih masih masih masih perlu dipelajari dengan lebih betul lagi. Waktu latihan tempoh hari suaranya tenggelam. Tak mengapa, boleh tu.. boleh... asalkan dia tak terkeluar sisi overacting sudahlah memandangkan watak Melur tu watak anak perempuan kepada alim ulama, iaitu Arya Petra.

Sultan yang memegang watak Arya Petra pula bagi aku tak ada masalah besar baginya. Dia memang sesuai bawa watak sebegitu rupa. (Entah kenapa ya? Dr Shark mungkin tahu... hehehe) Cuma, dia hanya perlu memvariasikan lagi sebutan dialognya supaya tidak terlalu berlagu-lagu yang kebiasaannya membuatkan penonton seperti aku berasa bosan. Atau.. bangsawan yang kita buat kali ini seharusnya membosankan? Entahlah. Konsep semuanya dalam kepala otak Dr Shark, dan biasanya hanya akan keluar bila-bila masa, on the spot, secara spontan, tanpa ada melakar-lakar atas kertas dan seumpamanya. Maklumlah, pengalaman dah berpuluh tahun. Kalau aku, kena lakar-lakar (visualize) dulu dalam kepala otak dan kemudian atas kertas kalau tak nanti aku terlupa pulak.

Untuk watak-watak yang lain dalam Babak 1, pelakon sebenarnya tidak hadir jadi tak dapat aku berkomen apa-apa. Lepas ni aku harap kehadiran pelakon dapat dipastikan terlebih dahulu untuk sesi latihan itu. Kalau confirm semua pelakon dapat hadir baru seronok, baru betul-betul rasa dan meruap-ruap semangat.

Untuk produksi bangsawan THJ kali ini, aku akan cuba sedaya upaya aku untuk kemaskini blog aku tentang perihal progres latihan dari semasa ke semasa. Kalau tak terkemaskini itu nanti barangkali aku sibuk dengan urusan akademik pula.

Latihan akan disambung semula pada hari Rabu depan selepas cuti Tahun Baru Cina. Kemungkinan besar untuk Babak 1 dan Babak 2.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan