Khamis, Februari 04, 2010

Ringkas: Q&A Selepas Teater

Hari pertama semester bermula tempoh hari, aku hadiri mesyuarat bersama ahli-ahli TTS dan juga Dr Shark. Dalam perbincangan yang macam-macam, selepas Dr Shark mempersoalkan sama ada orang boleh faham atau tidak karya aku yang akan dipentaskan, dia ada sebut tentang memberi ruang dan peluang kepada penonton untuk bertanyakan soalan tentang apa-apa yang tak difahami dalam pementasan sesuatu teater itu.

Sebenarnya perkara itu bukan pelik bagi aku. Sewaktu aku menonton teater sebabak 'Berani Mati' (karya dan arahan Fasyali Fadzly) suatu masa dahulu, selepas selesai pementasan, pengarah dan para pelakon membuka ruang kepada penonton untuk memberikan pendapat dan juga bertanyakan apa-apa soalan berkenaan teater itu. Ini, merupakan satu budaya yang sihat pada pandangan aku. Ia seperti mewujudkan satu ruang pembelajaran dua hala. Ya lah, bukan semua penonton dapat faham apa yang dipentaskan. Dan bukan mudah pengarah nak pentaskan sesuatu yang artistik, kreatif dan pelik dengan cara yang mudah difahami. Itu memang satu cabaran besar. Pengarah boleh berimaginasi secara melampau. Nak buat itu, nak buat ini. Nak buat macam tu, macam ni. Tapi sudah pasti wujudnya halangan dalam merealisasikan imej-imej artistik yang terlintas dalam kepala otak si pengarah.

Kita (TTS) boleh cuba amalkan budaya sihat itu. Namun lebih berkesan jika ruangnya tidak luas. Seluas black box adalah cukup baik. Kalau jadikan black box itu satu Pandora box pun, apa salahnya?

1 ulasan:

  1. betol2.. kekadang aku dah belakon 2 -3 kali cerita doc pun tak paham aper benda yg dia nak cuba sampaikan.. yea la.. aku nih lembab... aku tau...

    BalasPadam