Jumaat, Januari 02, 2009

Apa Boleh Dapat Dengan RM 1

Petang tahun baru aku pulang seawal mungkin
membiarkan orang-orang lain di sana

Malam tahun baru aku tidur seawal mungkin
membiarkan orang-orang lain di sana

Dan pagi tahun baru yang tenang itu
aku bangun seawal mungkinmembiarkan orang-orang lain di sana

Pagi itu memang lengang sunyi sepi tenang dan dingin
aku biarkan orang-orang lain di sana
pulang sewaktu aku pergi

Dapat juga aku observe akan kelibat sekelompok anak-anak muda yang mana
hingus belum kering
sunat belum kering
semua masih basah
terus aku teringat akan kata-kata SV aku

kamu masih muda kamu patut berfoya-foya



Dan YA

Aku berfoya-foya di pagi tahun baru yang lengang sunyi sepi tenang dan dingin
tanpa ada sebarang insiden yang lain macam seperti teddy bear atau kucing

Aku melampiaskan nafsu muda belia aku
bersama seorang cik misi yang tampak jauh lebih muda
dan sepanjang hari itu aku heret dia bersama-sama dengan jiwa aku menaiki bas yang dikenali sebagai


KL Hop-on Hop-off


buat pertama kalinya
bagi aku dan dia

Aku bakal jurutera dan pelakon separuh masa ini
dan dia cik misi yang diperlukan ketika pesakit strok sawan BABI (atau biasa) atau kemalangan yang mencederakan otak (atau lebih tepat lagi saraf) walaupun gajinya lebih kecil berbanding jurutera yang makan gaji buta
memang sentiasa mencari pengalaman baru dalam menjalani kehidupan
Kehidupan yang dilalui hanya dengan melakukan rutin-rutin adalah amat bosan lagi membosankan

Terima kasih filem YES MAN kerana telah menaikkan lagi semangat aku untuk lebih giat memberikan nilai dalam setiap saat dalam hidup ini

Pada 1 Januari 09 itu tiket untuk menaiki KL Hop-on Hop-off boleh dibeli pada harga promosi
RM 1 untuk pemegang MyKad
Harga biasa RM 19

Pengalaman menaiki bas itu seperti seorang pelancong
Memang sepanjang hari itu hanya aku bakal jurutera dan pelakon separuh masa ini
dan dia cik misi yang diperlukan oleh pesakit strok sawan BABI (atau biasa) atau kemalangan yang mencederakan otak (atau lebih tepat lagi saraf)
merupakan orang Melayu yang ada di dalam bas itu

Cukup satu pusingan setelah melalui 22 tempat perhentian 40 tempat menarik

Kamera tidak dibawa pada hari itu lalu di setiap perhentian tiada memori berbentuk foto digital yang dirakam

Mungkin lain hari
dengan kamera point dan tembak
dengan RM 19 satu kepala
dan jangan dilupakan MyKad

Dan pada penghulu segala hari ini
aku sambung kerja aku makan gaji buta

Terima kasih filem YES MAN


ps Entri ini tiada titik koma tanda seru pembuka kata atau titik bertindih kecuali titik pada huruf i kecil

2 ulasan:

  1. cakap je le g det ngn awek ko..kan sng cte..aduh..wat karangan sastera lak..kah3

    BalasPadam