Khamis, Januari 29, 2009

kertas-kertas

kalau dapat diperhati
aku tidak biasa menampal-nampal helaian nota atau artikel yang informatif
ada yang berpendapat cara itu untuk mengingat sesuatu yang fakta seperti rumus-rumus tanpa perlu menghafal, tetapi mengingat tanpa mengingati
tapi kita korbankan kertas-kertas
terima kasih kertas-kertas

aku sebaliknya
memanfaatkan teknologi komputer yang sudah ada
seboleh-bolehnya aku tidak mahu cetak keluar apa-apa artikel yang informatif
tapi nota kuliah perlu juga aku rasa kerana aku tidak mampu baca nota kuliah sewaktu komputer beroperasi ha ha
tapi setakat itu sahaja
aku tidak selalu korbankan kertas-kertas
nasib kau baik kertas-kertas

apa hendak aku katakan di sini
adalah tentang alam sekitar
nah, lagi sekali aku ajukkan tajuk khutbah Jumaat
walhal khutbah Jumaat seperti alam sekitar atau buah-buahan tempatan hanya dapat didengari

di masjid-masjid seperti di kampung aku
tidak perlu sesiapa terasa terganggu dengan pernyataan itu
kerana memang aku pernah dengar khutbah Jumaat sebegitu
tapi tidak salah pun khutbah sebegitu
cuma pada aku, ada perkara agama lain yang perlu ditekankan
dan yang pasti perkara agama lain yang perlu ditekankan kepada ummah bukannya buah-buahan tempatan
kan sudah meleret

selamatkan alam sekitar, manfaatkan teknologi maklumat
(walaupun komputer consume banyak tenaga elektrik)
ha ha

akhir.



PS: Abaikan Teater Patung Kertas yang menggunakan kalimah 'kertas', teater yang pada luarannya menarik perhatian rata-rata golongan tersasar

Tiada ulasan:

Catat Ulasan