Selasa, Januari 13, 2009

10 MINIT & SENYAP

Dah lama aku nak realisasikan skrip ni
tapi baru sekarang aku berjaya menulisnya
Tak silap aku ada mention pasal 10 MINIT ni dalam entri dulu-dulu
10 MINIT sudah siap


Dan tiba-tiba aku terfikir dan terasa nak buat satu teater berdurasi pendek
sebagai satu percubaan

satu teater

SENYAP


eh


asalnya aku nak buat teater
yang mana tiada dialog - tiada perbualaan
hanya aksi
dan kesan bunyi

filem pendek yang macam ni dah ramai orang buat


ceritanya secara ringkas, begini



SENYAP menyentuh isu bahasa. Bahasa Melayu. Bahasa Inggeris.
Dua orang tokoh bahasa. Berdebat. Bertikam lidah.
Dua-dua orang ini orang terkenal.
Seorang pejuang Bahasa Melayu baku telah merancang untuk membunuh kedua-duanya.
Dengan bom.
Bom meletup! Rancangan dia berjaya.
Namun selepas letupan yang sangat kuat itu, dunia terus jadi senyap...
Dapatkah manusia hidup tanpa berkata-kata, tanpa BAHASA?


Ini satu cabaran.


PS: Cerita ini mungkin boleh diperluaskan lagi skopnya, bukan hanya setakat Bahasa Melayu dan Inggeris.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan