Rabu, Januari 14, 2009

Bos bes ar...

Bos.

Besar pangkatnya. Besar keretanya. Besar nilai hartanya. Besar tubuhnya. Besar egonya. Besar amanahnya. Besar tanggungjawabnya.

Amanah. Tanggungjawab.

Ini yang menjadi perkara terakhir???

Pangkat. Kereta. Harta. Tubuh. Ego.

Ini yang menjadi perkara utama???


Bos di belakang aku, maksud aku, bilik dia di belakang aku.


Besar suaranya. Besar cakapnya. Besar pengetahuannya.

Bos bagus-bagus belaka.


Tapi malangnya ini bukan bodek bicara.
Ini sinikal bicara tiada dusta.


Rela aku menjadi kecil sekecil hama
daripada menjadi besar sebesar azabNya

Rela aku diherdik caci dan hina
daripada menjadi 'mulia' di sisi syaitan durjana

Rela aku dipanggil gila oleh orang-orang di luar sana
daripada menjadi orang-orang 'biasa' menurut segala 'kata'

('Biasa' dengan erti kata biasa melakukan sesuatu. 'Kata' dengan erti kata, kata-kata nafsu yang tiada fikir - oleh sebab itu aku meletakkan perkataan 'segala' sebelum 'kata' di perenggan atas, dengan erti kata 'segala' itu sebagai semua perkara tidak kira baik atau buruk. Dan kurungan ini pun dibuat kerana aku khuatir orang-orang yang kurang poetik sukar hendak faham atau TERsalah faham lantas TERsalah tafsir ha ha ha.)

Ini bukan bodek bicara.
Ini madah bicara suara dan kata.

Dan kalau kau rasa ini bicara benar tiada dusta......

Tiada ulasan:

Catat Ulasan