Sabtu, Januari 17, 2009

Israel.. aa... IZRAIL

"..bila Izrail datang memanggil...."

Stail (pengarahan) Bade dalam MAUT adalah sedikit melampau
Moral filem ini amat baik untuk Muslim yang menonton
Tetapi matlamat tidak menghalalkan cara
Lantas aku berpendapat filem MAUT ini punya moral tetapi dilakonkan secara tidak bermoral

Filem ini terbahagi tiga; setiap satu dalam tiga bulan Islam berturut-turut;

Sya'ban;

Aku kurang jelas akan cerita dalam bulan Sya'ban
Mungkinkah ada babak yang sudah dipotong/ditapis?
Haa yang itu kita tak tahu

Yang sedikit melampau: Fadhilah Fadil mati di tanah perkuburan Kristian



Ramadhan;

Cerita di bulan Ramadhan ini cukup bagus (moralnya)
Tentang orang Islam yang tidak berpuasa di bulan Ramadhan
Dan melakukan maksiat dalam bulan Ramadhan
Ceritanya juga tentang seorang perempuan yang hidup dalam maksiat
(Mungkin dia kemalangan dan dia koma) Dan dia diseksa oleh azabNYA (mungkin sewaktu dalam koma)
Ada babak yang menunjukkan dia diseksa dalam neraka.
Azab-azab yang akan dikenakan bagi perempuan yang tidak menutup aurat, khususnya.
Dan orang Islam yang tidak solat, amnya.

Yang sedikit melampau: Bukan babak dalam neraka, tetapi babak maksiat yang ditunjukkan



Syawal;

Seorang anak muda yang terjebak dalam budaya 'Black Metal' (Maaf jika salah. Aku kurang tahu. Jika aku salah betulkan aku) sewaktu Hari Raya Puasa.
Cerita lebih tentang kepercayaan kepada Allah dan kitab suci Al-Quran.
Dia kemalangan dan koma (dan seperti biasa, waktu koma, roh 'berjalan-jalan melintas masa menyaksikan apa yang tak dapat disaksikan sewaktu sedar').
Dan dia mati dan bila jenazah hendak dikebumikan, bumi tidak menerima, seperti yang kita biasa baca dalam Mastika atau Hidayah dan etcetera.

Yang sedikit melampau: Babak konsert Black Metal



Zulkaedah;

Cerita tamat...


***

Aku faham bagaimana Bade hendak ekspreskan ideanya.
Tapi filem ini membawa mesej Islam dan seharusnya keseluruhan filem dari setiap aspek produksi haruslah berlandaskan agama itu sendiri.

Namun filem ini mampu menyentuh hati orang Islam supaya sedar dan insaf akan dosa-dosa yang kita tidak terlepas lakukan setiap hari.
Kalau tak rasa insaf sedikit pun, itu aku tak tahu lah. Kau tengok filem suka-suka saja ka?


PS: Atau barangkali aku harus berpatah balik dan melalui jalan yang lebih jauh?

Tiada ulasan:

Catat Ulasan