Jumaat, Ogos 07, 2009

Bila Orang Pandai Itu Bodoh Vise Versa

Bila orang pandai itu bodoh.
Bila orang bodoh itu pandai.

Apakah tindakan bodoh yang kau pernah lakukan?

Aku rela dan sedia
dihukum atas kesilapan manusia.
Asalkan
keadilan ditegakkan.
Kerana
bukan aku sahaja yang melakukan kesilapan itu.
Mereka
yang aku nampak di depan mata
terlepas begitu sahaja.
Mungkin
kerana nasib.
Yang pasti
itu bukan rezeki.

Apakah tindakan bodoh yang kau pernah lakukan?

Psikologi terumbang-ambing.
Dibawa arus negativiti.
Ke mana sahaja.
Bila masa sahaja.
Apa saja kita buat.
Suara-suara terngiang di ruang fikiran.
Implikasi pelbagai terpapar secara maya di mata.

Apakah tindakan bodoh yang kau pernah lakukan?

Ayat-ayat rekaan aku sememangnya menyindir aku.
Aku katakan manusia berhak mendapat peluang kedua.
Macam dalam filem fiksyen.
Peluang kedua itu pula bukan semudah yang disangka.
Cuma ini bukan fiksyen.
Ini betul-betul.

Apakah tindakan bodoh yang aku pernah lakukan?

Iaitu tidak sedar dan bersyukur dengan apa yang aku peroleh.
Nafsu sudah pasti menguasai diri. Hati dan fikiran.
Aku kira itu kesilapan biasa manusia biasa.
Tapi sudah namanya kesilapan, sudah pasti balasannya hukuman.

Apakah tindakan bodoh yang kau pernah lakukan?

Ianya lebih daripada sekadar penguatkuasaan.
Ianya berkaitan dengan psikologi pelaku.
Kenapa? bagi persoalan mengapa pelaku melakukan perlakuan.
Rasional hanya terletak pada fikiran pelaku yang rasional.
Pelaku perlu waras terlebih dahulu sebelum menjawab Kenapa?

Apakah tindakan bodoh yang kau pernah lakukan?

4 tahun ke belakang.
Hidup aku memang lancar.
Tiada masalah.
Tiada dugaan.
Berseronok.
Hingga lalai dan alpa.
Kali ini aku diduga dengan tindakan aku sendiri.
Tindakan yang tidak akan dilakukan oleh aku yang waras.
Tetapi sudah dilakukan oleh aku yang kurang siuman.

Apakah tindakan bodoh yang kau pernah lakukan?

Aku sering kali menganggap diri aku sedikit gila.
Aku banyak kali anggap orang itu gila, orang ini gila.
Dan aku juga anggap aku ini gila bila masa aku ini gila.
Dan akhirnya perasaan gila itu makin lama makin sebati.
Sehingga diri aku yang asal sudah hilang.
Ya. Ini pengakuan.

Apakah tindakan bodoh yang kau pernah lakukan?

Bodoh. Ini bodoh.
Benarlah kata pepatah.
Sesal dahulu pendapatan.
Sesal kemudian tidak berguna.
Sekarang hanya mengharapkan belas kasihan orang.
Kasihan.
Mana pergi semangat bukan loser?
Hilang.
Hilang bersama diri ini yang memang sudah hanyut dan hilang..

..sejak lama dahulu.

Aku pergi dulu.

Selamat tinggal.


ps: Aku rasa kalau keadilan benar-benar ditegakkan, semua yang 'terlepas' itu adalah ramai bilangannya. Dan ya, percayalah, semua itu berlaku tanpa keadilan. Apa boleh buat. Perkara sudah berlaku. Biarlah kalau orang lain sudah tidak percaya akan diri ini. Aku harap perkara ini menjadi peringatan buat orang lain, khususnya yang 'terlepas' itu.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan