Isnin, Ogos 17, 2009

Ex

Sepanjang sejarah hidup 3S ni, aku jarang berkongsi cerita dan hal peribadi seperti kisah cinta, skandal, gosip, kisah duka lara. Ada tapi jarang-jarang. Kebanyakannya berkisar tentang kisah pentas, tentang teater. Memang membosankan. Maklumlah rakyat Malaysia tidak begitu menghargai teater. Kalau blog pasal artis seperti penyanyi, pelakon filem atau drama tu ya lah. Blog aku juga seperti tuannya. Blog bosan, tuannya juga bosan. Tapi tak dinafikan, blog ini ada audiensnya tersendiri. Sekurang-kurangnya aku ekpreskan idea dan fikiran serta perasaan aku melalui perkataan dalam blog ini. Sebab aku memang kurang bercakap di dunia sebenar. Jadi, aku ekpreskan kata-kata di dalam ni. Dan blog aku ni pun bukannya hidup segan mati tak mahu. Selalu jugalah dikemaskini.

Okaylah. Kali ni aku berkongsi sedikit cerita hidup aku. Jarang aku buat macam ni.

Petang Ahad tadi, aku dapat panggilan daripada bekas kekasih aku, atau lebih senang disebut sebagai ex. Bagi yang tak tahu, dia adalah kekasih aku yang pertama, yang mana aku betul-betul serius bercinta. Pendek kata, dia cinta pertama aku. Dan, nama dia Nanie. Aku rasa aku ada sebut nama ni dalam blog lama aku. Kalau tidak silap, masih boleh dilayari.

Jadi aku pun berbual dalam telefon dengannya tentang keadaan diri masing-masing. Sedang buat apa? Di mana? Pendek kata, bertanya khabar lah. Walaupun aku rasa sedikit ganjal dan ganjil, tetapi aku buat-buat biasa saja. Dan aku dapat dengar suaranya seperti takut-takut, segan-segan, pendek kata, nervous.

Perbualan di telefon tersebut tidak lama. Habis saja, aku terus sambung berSMS dengan jururawat peribadi aku. Aku tidak terus beritahu jururawat aku. Nanti dia fikir yang bukan-bukan. Dia pernah tanya pada aku kalau ex aku datang balik kepada aku, adakah aku akan pergi kembali kepadanya dan tinggalkan dia? Sudah pasti aku jawab TIDAK. Tapi aku akan beritahu juga padanya lepas ni. Cuma bukan sekarang. Perempuan ni kena tunggu masa yang sesuai untuk beritahu sesuatu yang boleh meng-trigger emosinya.

Terkejut juga aku. Ex aku boleh dapat nombor telefon aku yang terkini.

Walaupun begitu, aku tidak memikirkannya sangat. Buat apa aku nak fikirkan seseorang yang sudah mengecewakan aku dulu sehingga aku jadi separuh gila? Lagipun aku sudah ada misi. Sesuai dengan sifat aku yang setia, sudah pasti aku akan setia pada yang satu.

Bila sebut tentang cinta, sudah pasti terdapat pelbagai pandangan dan pendapat. Seperti dalam teater, aku anggap cinta juga punya banyak interpretasi dan setiap orang punya satu atau lebih yang berlainan.

Kepada diri aku sendiri, cepat-cepatlah berkahwin.

1 ulasan:

  1. waa.. btul2.. kite kene setia pda yg satu..
    pada Tuhan..
    di dunia, pada isteri yg satu,
    dan ibu bapa yg satu tiada gantinya.. hak3

    BalasPadam