Isnin, Ogos 31, 2009

Ketat / Longgar : Cerita Di Sebalik Tabir

Sebagai orang matematik.
Ketat / Longgar aku tidak baca sebagai 'Ketat ATAU Longgar'.
Tetapi aku baca sebagai 'Ketat OVER Longgar'.

Di sekolah asrama penuh. Peraturan ketat.
Di kem latihan tentera. Peraturan ketat.

Di universiti. Peraturan longgar.
Di dalam teater. Tiada peraturan*.


Pembaca sekalian. Apa yang aku akan bicarakan selepas perenggan ini adalah cerita sebenar. Sekadar ingin berkongsi pandangan dan pengalaman aku berkecimpung dalam bidang seni sejak empat tahun yang lalu, terutamanya kepada orang-orang yang masih baru dalam teater (dalam TTS la maksud aku, saja nak kias...).



2005

Semester pertama aku di UTP. Aku ada nampak poster ASYLUM ditampal pada dinding blok hostel Semarang, Old V5 yang kini sudah tiada. Poster tu ada gambar orang kepala botak. Aku tak ambil kisah pun. Alah, teater?

Namun suatu hari di kafe Old V5, Hidzir dan Afnan ada buat promosi jualan tiket untuk show teater ASYLUM tu. Show sempena IW-48. Memandangkan aku memang jenis yang mudah dipersuade, aku beli tiket show tu. RM3 atau RM5? Aku pun tak ingat.

Namun bila sampai malam show, aku tidak pergi menonton. Sebab dalam masa yang sama, ada ceramah agama di masjid lama. Ceramah apa aku tak ingat. Mungkin ceramah Isra' Mikraj kot.

Jadi begitulah ceritanya.

Oh ya, pada minggu orientasi juga, ada satu atau dua bas disediakan untuk pelajar kemasukan baru untuk pergi menonton teater di Ipoh. Waktu tu aku rasa macam nak pergi menonton. Kalau nak pergi kena isi nama dalam borang yang ditampal di dinding Main Hall tu. Tapi aku tak ambil kisah. Alah, teater?

Rupa-rupanya, itu show "Hmm..Begitu Panasnya!" untuk FTP 2005.


2006

Di kafe USM, Hidzir dan Afnan (The Two Lovebirds! Teka siapa The Two Lovebirds TTS sekarang?) ada buka booth untuk pengambilan ahli-ahli TTS baru. Waktu tu aku bersama dengan tiga orang lagi kawan aku, iaitu roomate aku sekarang, Zaman & Azman. Kami pun berminat dan bagi nama pada mereka berdua, kecuali roomate aku.

Akhirnya, aku, Zaman & Azman dipanggil untuk hadir ke sesi uji bakat di Blok B. Waktu tu aku mengenali Dr Shark, Mr Rahmat, Ms Ainol pun ada sekali, Dr Naufal pun ada!, Abang Imtias, Che Mad Haris, Ee, Koba, Kak Ha-Ha dan rasanya itu saja yang aku dapat ingat.

Lepas sesi suai kenal, Koba melatih warm-up suara bersama dengan budak-budak baru. Macam biasalah, NGAAA... NGEEEE... NGIII... NGOOO... NGUUU... Masa tu suara aku tak kuat. Aku dengar sendiri pun macam tenggelam saja suara aku. Ditambah lagi sedikit rasa nervous.

Waktu tu juga aku baru kenal Anwar dan Izzi, oh dan jugak A.O (Abdullah Omar), oh dan jugak Ben (Fareez), dan jugak Fuad. Selebihnya memang budak-budak baru.

Akhirnya, aku dan Zaman dapat turut serta dalam show ASYLUM di Kolej Matrikulasi Perak di Gopeng. Itulah show pertama aku memegang watak Penonton, bergandingan dengan Zaman.

Memandangkan waktu tu rambut aku memang belum panjang lagi sebab baru lepas keluar kem kerahan tenaga Malaysia, jadi aku memang sudah sedia botak. Waktu tu pelakon ASYLUM tidak diwajibkan botak. Dan oleh sebab itu, aku direcognize oleh budak-budak matrik Gopeng sebagai Mawi. Well, not bad lah rasanya. First debut aku di luar UTP, dan mendapat sorakan Mawi daripada penonton.

Sejak insiden sorakan Mawi tu, untuk teater seterusnya aku dijadikan mangsa bahan. Aku diberi watak menjadi Patung Mawi dalam teater Miao Miao Sang Arnab sempena Festal 2006. Selepas selesai MMSA itu, Zaman keluar dari TTS. Jadi, tinggallah aku seorang saja dari batch aku.

Show berikutnya adalah Sampah Oh Sampah sempena IW-49. Dalam masa yang sama, aku adalah salah seorang komiti Ceremony & Protocal untuk event tersebut. Masa show kali tu, aku mengenali Pacel, Pot, Luth, dan Polo. Diaorang baru balik dari internship.

Dalam show Sampah Oh Sampah, aku 'dinaikkan pangkat' memegang watak sampingan, Anjing. Masa show inilah, aku belajar banyak dalam berteater sebab masa tu baru Dr Shark betul-betul jadi direktor. Dua show sebelum ni hanya Koba atau Ee saja yang direct.

Alhamdulillah. Semua berjalan lancar. Sampai sekarang aku masih dilabel sebagai Anjing oleh orang-orang tertentu. Haha.


2007

Dalam tahun 2007, aku semakin giat berteater dalam TTS. Semua show yang ada aku balun dan bantai berlakon. Tapi show yang paling besar tahun tu adalah Asylum 50. Dan selepas itu, teater Jebat.

Tiada apa yang significant yang perlu diceritakan. Reputasi aku dalam TTS semakin meningkat. Management pertama tertubuh dalam tahun ini. Semakin ramai budak-budak baru yang sertai TTS. Dan Hidzir dan Afnan tidak lagi berlakon sejak awal tahun ini kerana sudah menjadi salah seorang ahli MPPUTP.

Dan TTS kehilangan ahli yang berwibawa. Dua orang sekaligus. Fuad dan Ben juga sudah tidak bergiat lagi.


2008

Tahun ini mencatatkan sejarah buat aku kerana mencuba menjadi seorang direktor sebuah teater. Dalam masa yang sama juga aku telah diasah untuk menulis skrip.
Tahun ini adalah tahun yang paling banyak gila show dari awal sampai hujung tahun.
Dan kalau tak silap, tahun ini tertubuhnya TTS Mimers.


2009

Sekarang, aku lebih gemar menulis skrip. Berkarya.





Beza TTS dulu dengan sekarang?
Dulu pengambilan ahli baru TTS lebih 'ketat'.
Sekarang lebih 'longgar'.
Dulu Rakan Masjid selalu undang untuk buat show.
Sekarang, buat tahun ni, belum ada lagi rasanya.
Dulu tak ada presiden.
Sekarang ada presiden.
Dulu tak ada management.
Sekarang dah ada management.
Dulu menang nombor 2 dalam FTP.
Sekarang menang nombor 3 dalam FTP.

=p


*Tertakluk kepada peraturan agama.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan