Rabu, Julai 29, 2009

Watak Idaman

Masa aku dengar debat
Masa aku dalam kelas dengar pensyarah mengajar
Ilham datang

Aku rasa aku tak pernah cakap pada sesiapa
betapa aku teringin nak guna cermin satah panjang sebagai salah satu objek yang subjektif
betapa aku teringin nak pecahkan tabung uji ke atas pentas
betapa aku teringin nak bagi watak split personality pada pelakun wanita
dan macam-macam lagi perihal pentas yang sering berlegar dalam fikiran

Watak idaman aku adalah apa yang aku selalu fikirkan

Biar aku bagi contoh-contoh satu bagi lelaki, satu perempuan:

Watak Tun yang dipegang oleh Hasnul Rahmat dalam filem KL Menjerit 1 (Bade Hj Azmi)
(Walaupun audiens Malaysia ramai yang tak suka dan tak kenal dia)

Watak Luna Lovegood dalam Harry Potter

Secara ringkas, watak yang insane tapi in a good way.
Dah aku memang suka kegilaan. Kan.

Watak yang aku tolak bulat-bulat adalah mak nyah. Ha ha. (Sorry, Dr.)

Cukup dengan idaman.

Tadi adalah malam pertama pencarian bakat-bakat baru.
Seperti biasa, berdasarkan rekod, jumlah yang hadir adalah mengikut puratanya.
Seramai 8 orang.
Masih ada dua malam lagi.
Kali ini punya audition lebih sistematik, rasanya.
Semoga semua berjalan lancar dan pelakun baru akan dapat merasa manis, masam, masin, pahit, pedas produksi besar Asylum di UTP (2 malam), Ipoh (2 malam), dan KL (2 malam).
Walaupun dah sejuta kali Asylum dipentaskan, tapi perasaannya tetap berbeza.
Ada Asylum yang GAGAL.
Ada Asylum yang MANTAP.
Ada Asylum yang SO-SO.
Ada Asylum yang TAK JADI.
Ada Asylum yang GILA MEMANG BETUL-BETUL GILA.
Lagipun pelakunnya bertukar ganti.
Mat Merah tiada dalam karya asal.
Jadi, terpulang pada tuan direktor nanti.

Aku ada tiga skrip 10 minit.
Lif, Bab I dan Nasi Lemak 10Sen.
Untuk tujuan show internal, aku sudah tolak keluar Lif.
Sedang pertimbangkan antara dua yang baki itu.
Atau, ada sesiapa mahu jadi direktor satu skrip aku itu?


Watak-watak:

BAB I
"Tidak diciptakan sesuatu kalau tidak ada maksud."
  1. Cikgu
  2. Burhan Amirul bin Imran (B.A.B.I)
  3. Nur Yatie Amani Muhamad Uzair Karim (N.Y.A.M.U.K)
  4. Vanida Imran Rosli Umar Shah (V.I.R.U.S)


NASI LEMAK 10SEN
"Adakah orang kaya lebih mulia daripada orang miskin? Dan, adakah orang miskin lebih mulia daripada orang kaya?"
  1. Pengemis
  2. Pengemis 2
  3. Orang Kaya(P)
  4. Kak Zee

Sekian.
Aku terima sebarang pendapat dan komen.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan