Jumaat, Ogos 21, 2009

10

10
Angka. Nombor.

Selalunya aku cuba mendalami maksud angka sewaktu aku berkarya.
Selain itu aku juga mendalami maksud warna.
Contohnya dalam karya TIANG aku. Yang aku telah gabungkan bersama WA WARNA tempoh hari hanyalah tulisan kasar. Ditulis sewaktu masa dahulu.
TIANG mudah tapi abstrak. TIANG tentang tiang agama yang lima itu, yang termasuk dalam rukun yang lima itu.
Walaupun ada tafsiran lain tentang TIANG itu dengan meletakkan satu perkataan di hadapan perkataan TIANG, misalnya, main TIANG. Tapi bukan itu yang aku hendak masukkan.
Kalau dilihat, ada TIANG ada LIMA. RUKUN ada LIMA. LIMA nombor ganjil. SATU nombor ganjil. Aku selalu ingin mencari makna nombor-nombor ganjil dalam kehidupan.

"Ada apa dengan nombor SATU?" Ini salah satu baris yang aku masukkan dalam TIANG.

Jawapan aku: "SATU itu YANG ESA."

"Kenapa dia kata merdeka pukul SATU pagi?" Satu lagi baris.

Jawapan aku: "Kita 'MERDEKA' bila kita sudah 'jumpa' YANG SATU itu."

Dan banyak lagi baris yang boleh diperjelaskan.
Sebab apa yang menarik dalam seni ia adalah cukup subjektif dan halus pada pandangan aku.
Aku juga percaya bahawa apa sahaja yang kita tulis, jika kita selongkar hingga ke lapisan yang terdalam, pasti kita akan jumpa SESUATU, iaitu SA SUATU, iaitu SATU, iaitu YANG SATU, iaitu YANG ESA.

Selesai mukadimah.



Sepuluh.
10.
Teater 10 Minit: Piala Mad Haris sudah pun selesai.

Teater yang dipertandingkan:

Berapa?
Karya: SEFA
Arahan: SEFA
Lakonan: Farah, Mira, Ammar, Fikri

Show pertama tidak dapat aku tengok dari ruang penonton kerana bersedia untuk show selepasnya. Dari belakang pentas, aku dapat mendengar suara Fikri sebagai Robot. Ada nama robot tu tapi tak ingat apa.
Dalam masa yang sama juga aku masih menghafal skrip di dalam tandas.
Show ini menampilkan semua pelakon baru.
Tema show ini adalah perkauman.


Jebat: Versi Tu Tu
Karya: Dr Shark
Arahan: Fauzan & Akin.M
Lakonan: Fauzan & Akin.M

Aku masuk pentas dengan tak hafal skrip sepenuhnya. Dan oleh sebab itu aku melihat skrip kecil yang aku telah siap buat. Kesuntukan masa tidak patut menjadi alasan. Namun dah nama manusia tu pun jenis pelupa. Sedangkan ada pelakon yang skrip pendek-pendek pun boleh lupa line. Malah, sedangkan ada saja pelakon yang sudah lama berlatih selama sebulan tapi pada waktu show pun boleh terlupa line.
Masa yang dicatat adalah 19 minit 19 saat. Aku pun tidak pasti sama ada aku dan Fauzan berlakon secara lembab ataupun memang skrip ini panjang sangat. Kalau ikutkan, aku banyak terpotong line. Entahlah. Skrip Jebat Tu Tu ini aku kira sebagai monolog duo.


Bus Stop
Karya: Dr Shark & SEFA
Arahan: Kolaborasi pelakon
Lakonan: Acab, Din, Sultan, Anwar

Bus Stop adalah sebuah teater sebab-akibat. Konsepnya sama seperti karya Dr Shark sebelum ini iaitu Qum! & The Awaited & Hmm..Begitu Panasnya!. Cuma untuk Bus Stop, ideanya lebih dijelaskan melalui judul, cerita dan makna. Bus Stop membawa kepada makna perhentian manusia dari dunia yang fana', iaitu sebuah alam atau kawasan antara dunia dan Akhirat. Pelbagai golongan manusia yang baru sampai di 'bus stop' ini ditemukan (dihimpunkan) sebelum dibawa ke 'destinasi' yang sesuai dengannya. Tetapi, manusia ini tetap masih berbicara tentang hal ehwal dunia.
Bus Stop menampilkan pelakon-pelakon lama dan berpengalaman. Semuanya okay dan berjalan lancar sehinggalah Anwar masuk ....... HAHA!


Bab i
Karya: Akin.M
Arahan: Akin.M
Lakonan: Adam, Hisyam, Syahira, Azizi

Aku hanya dapat tengok budak-budak baru berlatih show ni dua kali saja dek mengutamakan show IW dalam masa yang sama. Hmm.. mungkin aku boleh komen dengan lebih panjang lebar lagi tentang show ni.
Adam. Hisyam. Aku rasa aku dah tersalah bagi watak kat dua orang ni. Haha. Watak yang dipegang oleh Hisyam patut dipegang oleh Adam dan vice versa. Kalau tidak, aku rasa ianya lebih berkesan kerana aku pernah tengok Adam menggantikan tempat Hisyam waktu Hisyam tidak hadir suatu petang dulu dan (kenapa aku tak tukar awal-awal masa tu?) Mesti kepala hotak dah serabut. Ada ralat nampaknya.
Syira. Sebagai first-timer (dalam TTS), aku rasa keputusan juri iaitu Che Mad Haris menghadiahkannya sebagai Pelakon Harapan Wanita adalah tepat. Cuma lontaran vokalnya perlu dikawal sepanjang show. Ada satu babak dia sebagai Jurujual Langsung, vokalnya perlahan, ibarat bunyi nyamuk yang terbang. Mungkin sebab dia memang bawa watak Nyamuk.
Azizi. Entah aku pun tak sedar kenapa aku boleh jadikan watak VIRUS sebagai pondan. Tapi Azizi pun tidak kurang juga hebatnya. Bersaing hebat dengan (watak) pondan-pondan daripada show 10 minit yang lain.
Masa show yang dicatat adalah 12 minit 30 saat. Aku rasa kalau ditolak satu masa sewaktu followspot tidak pergi ke tengah pentas sewaktu perpindahan babak, masa yang dicatat boleh jadi 12 minit, ngam-ngam dengan margin masa skrip 10 minit tersebut. Logik juga. Sewaktu staged reading, 10 minit. Jadinya, bila dah distagekan, jadilah 12 minit.
Asalnya, aku hendak buat cerita ni bukan dalam kelas, tapi kat tempah sampah-sarap. Tapi macam tinggi sangat lah pulak expectation aku ni...


Selesai keempat-empat show 10 minit. Juri pergi kira markah dan tentukan pemenang-pemenang. Sementara itu, show WA WARNA dipentaskan.

Keputusan dan laporan penuh ada di blog TTS. [Klik sini]


Habis. Balik bilik duduk rehat atas kerusi depan komputer riba. Muhasabah diri sekejap. Terus rebahkan tubuh dan jiwa di atas katil. Bangun pagi esoknya pergi makmal sukat jisim hasil eksperimen yang sudah dikeringkan semalaman.


Sepuluh.
10.
Minit.
Yang penuh makna.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan