Selasa, Ogos 18, 2009

Sesi Latihan Kelam & Kabut: Wa Warna

Serabut dengan shows.

Masalah aku bila aku dah berkarya, aku takut audiens tak faham. Lebih menggerunkan lagi, aku takut pelakon sendiri pun tak faham.

Bila kita nak buat show dan berkarya sebab atas jemputan/undangan daripada pihak lain, kita kena ikut kehendak pengundang tersebut. Memang dari dulu lagi TTS tidak tolak undangan show daripada pihak IW (Independence Week). Walaupun sejak Sampah Oh Sampah (2006), ada orang kata dia nak boikot buat show untuk IW. Tapi sampai 2009 ini, tiap tahun undangan tersebut diterima juga. Situasi dahulu berbeza. Undangan IW tahun 2005 dan 2006 adalah untuk buat satu show teater penuh, satu malam. Jadi satu malam itu memang TTS yang punya. Namun sejak 2007 hingga kini, TTS hanya diberikan slot 15-20 minit sebagai salah satu persembahan sama ada pada malam pembukaan atau malam apresiasi. Itu tidak menjadi masalah.

Yang menjadi masalah adalah apabila produser (pihak penganjur) tidak begitu mengerti tentang artis (pengkarya dan pelakon teater) dari segi process flow pementasan teater. Nak kena ikut tema, nak kena pelakon banyak gerak-gerak atas pentas dan seumpamanya. Sebagai artis, kami menghormati kehendak produser. Jadi kami buat saja apa yang boleh mengikut daya dan kemampuan kami. Maklumlah, kami dibayar. Nasib baik juga dibayar, kalau tidak dibayar sekalipun kami tetap akan berikan sebuah show yang terbaik, cuma tidak sebaik show yang dibayarlah barangkali. Dari segi kualiti lah...

(Dan apabila ada pihak penganjur yang berkali-kali memastikan, "Betul-betul ya tajuk teater ni? Wa Warna? Bukan penulis ni gagap ya? Bukan ya?")

Kadang-kadang show simple macam Wa Warna ni boleh jadi lebih susah nak terjemahkan atas pentas dengan baik. Pertama, ia skrip baru dan sangat-sangat baru. Kedua, ia gabungan dua skrip yang berbeza daripada dua orang yang berbeza. Jadi takut-takut wujud ketidaksinambungan cerita. Ketiga, pemain perlu bermain dengan sangat baik kerana show simple ini hanya mengharapkan lakonan pemain semata-mata tanpa ada bantuan teknikal. Audiens mungkin akan expect teater mesti ada muzik-muzik, gerak tari, bunyi audio dan seumpamanya. Audiens mungkin tidak pernah atau tidak begitu gemar menonton teater yang mana pelakonnya hanya berdiri di satu tempat dan hanya bergerak di sekitar tempatnya saja. Audiens mungkin tidak expect teater tersebut akan jadi tidak logik, dan tidak mudah untuk difahami.

Masalahnya adalah tahap pemahaman pengkarya dan penonton. Pengkarya perlu memahami tahap pemahaman penonton. Penonton perlu cuba memahami apa yang cuba disampaikan oleh pengkarya, bukan setakat menonton semata-mata, bukan setakat berhibur semata-mata. Pengkarya juga perlu cuba menyampaikan apa yang ingin disampaikan kepada penonton, bukan setakat syok sendiri, bukan setakat nak dapatkan bayaran lepas show, bukan setakat nak dapat sijil. Jadi, sebagai pengkarya, pastikan isi teater itu sampai secara berkesan melalui lakonan yang bagus. Sebagai penonton, pastikan minda anda dibuka seluas yang mungkin supaya dapat menangkap maksud tersirat dan tersurat.

Semalam petang baru mula latihan Wa Warna secara betul-betul. Dengan skrip tambahan lagi. SEFA kata dia nak spontan saja. Tapi kalau dia seorang saja tak apa lah. Ada pelakon lain juga yang tak biasa berlakon spontan. Apa pun, pendek kata semalam baru latihan pertama. Malamnya terus pihak penganjur hendak tengok kami rehearse. Kelam kabut sedikit aku. Kasihan budak-budak baru 10 minit aku. Datang tapi tak training apa-apa. Huhu. Lepas ni, pastikan kalau ada dua show yang dekat-dekat tarikhnya, jangan benarkan orang yang sama terlibat untuk kedua-duanya. Kasihan orang tu. Dan orang lain.

Namun, prioriti pada IW. Sebab sudah deal dengan pihak IW. Sudah deal untuk dapat bayaran.
Selepas itu barulah 10 minit. Sebab ini show dalaman TTS saja. Show waktu gathering TTS saja. Tujuan show adalah untuk pastikan skrip yang telah ditulis itu dalam durasi 10 minit (tambah tolak 2 minit) dan seterusnya dihantar menyertai pertandingan 'Kakiscript' yang kedua, anjuran Kakiseni.com.my sebelum 1 September 2009. Satu lagi tujuan adalah sudah pasti untuk beri peluang pada pelakon baru untuk berlakon bersama-sama dengan pelakon senior.

Okay. Cukup. Ada orang dah komplen blog TTS tak update. Switch account.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan